Stavba tisíců bytů na žižkovském nákladovém nádraží musí mít posudek EIA

17. 2. 2025

Společnost Žižkov Station Development založená developerskou firmou Sekyra Group a Českými drahami musí zpracovat kompletní dokumentaci pro posouzení vlivu na životní prostředí (EIA) stavby 3000 bytů v areálu pražského Nákladového nádraží Žižkov. Vyplývá to z databáze EIA. V areálu v okolí budovy nádraží, které nedávno koupilo hlavní město, staví či plánují stavět i další firmy. V budoucnu tam má žít až 20.000 lidí.

Stavba bytů může mít podle rozhodnutí odboru ochrany prostředí pražského magistrátu významný vliv na životní prostředí a její příprava proto musí zahrnovat kompletní proces EIA. Investor nyní musí připravit kompletní dokumentaci, která má podle rozhodnutí zahrnovat například zhodnocení vlivu na dopravu a klima a navrhnout opatření k minimalizaci negativních dopadů.

Dokumentace by se měla podle doporučení odboru zabývat také přítomností chráněných živočichů a rostlin, kvůli kterým plánovanou zástavbu dlouhodobě kritizuje například spolek Krásná žába. Investor by měl dle rozhodnutí úřadu při řešení hlavního parku zvážit úpravy, které napomůžou přežívání a migraci živočichů, a zajistit také dendrologický průzkum. Kompletní proces EIA požadovalo i sdružení Arnika.

Firmu Žižkov Station Development založily Sekyra Group a ČD v roce 2007, státní dopravce v ní má podíl 51 procent a developer 49 procent. Cílem podniku je výstavba bytů na pozemcích jižně od budovy bývalého nádraží, které vlastní z větší části ČD. V rozsáhlém areálu kolem nádraží jinak mají pozemky i jiní vlastníci, již tam začala stavět firma Central Group a plánuje to i Penta či Finep.

Sekyra Group plánuje na pozemcích postavit dva bloky bytových domů a park. Většina budov bude osmipodlažních s ustupujícím devátým podlažím, dominanty pak budou tvořit dvanácti až patnáctipatrové domy. V přízemí budov budou prostory pro obchody a služby.

Celkem by podle oznámení pro EIA ve 3000 bytech mělo na zhruba 239.000 metrech čtverečních hrubé podlažní plochy najít bydlení asi 8200 lidí. Součástí záměru jsou podzemní garáže pro parkování zhruba 3000 aut. Orientační termín zahájení stavby je podle oznámení v roce 2030 a ukončení o deset let později, záležet však bude na rychlosti povolovacích procesů a dalších faktorech.

Firma Žižkov Station Development měla předkupní právo i na rozsáhlou funkcionalistickou budovu nádraží, o kterou však projevila zájem Praha a nedávno ji po dohodě všech stran za 1,43 miliardy korun od ČD odkoupila. Plánuje tam vybudovat školu, byty, kulturní centrum, komerční prostory či kanceláře. V nové čtvrti bude také tramvajová trať, kterou chce dopravní podnik začít stavět příští rok, a nová Jarovská ulice, která má zástavbu napojit na chystaný úsek vnitřního okruhu a dopravně ulehčit ulici Jana Želivského.

Zdroj: ČTK

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři