Chceme být net zero do roku 2040, říká Martin Baláž z Prologis

„V posledních měsících vidíme, že poptávka po nových prostorách roste, především v oblasti retailu, e-commerce a výroby,“ říká Martin Baláž, SVP, Head of Asset Management ve společnosti Prologis. V rozhovoru se zaměřuje na trendy v logistických nemovitostech, které se podle něj vyznačují rostoucím důrazem na udržitelnost. Zmiňuje vliv geopolitických změn na trh a vysvětluje, jak jsou pro firmu nové výzvy příležitostmi pro budoucí růst.

Nový projekt Dornych přinese Brnu 186 nájemních bytů a 50 tisíc m² kanceláří, gastronomie a retailu

Developerská skupina Crestyl zahájila přípravy na realizaci projektu Dornych v blízkosti brněnského hlavního nádraží. V říjnu 2024 byla uzavřena poslední fáze fungování bývalého obchodního centra, které nyní čeká postupná demolice. Ta začne v prosinci – hlavní budova bude zbourána počátkem roku 2025, celý projekt by měl být dokončen v roce 2027.

Česká republika na druhém místě v Nearshoring Indexu: jsme klíčová destinace pro průmyslové investice?

Na první příčce Nearshoring Indexu se umístilo Portugalsko, třetí příčku obsadilo Polsko. První pětici popularity v tzv. nearshoringu, tedy zkrácení dodavatelských řetězců, uzavírají Švédsko a Japonsko. „Česká republika, Portugalsko a Polsko poskytují unikátní kombinaci nízkých nákladů, adaptability a zároveň zajistí nájemcům dostupnost na jednotný evropský trh,“ říká Ondřej Míček, Head of Industrial ve společnosti Savills.

Crestyl dává Savarinu novou podobu, zpřístupní vnitroblok a navrátí ho veřejnosti

Palác Savarin, zvaný také Sylva-Taroucca nebo Piccolomini, je pozdně barokní stavba s bohatou historií. Od roku 2019 probíhá kompletní rekonstrukce historických budov, a vzniká tak zbrusu nový veřejný prostor. Autorem přestavby je renomované studio Jakub Cigler Architekti. Stavba má mimo jiné poskytnout i speciální galerijní prostory, ve kterých by měla být umístěna Slovanská epopej.

„Retail“ posilují módní luxus i gastro

Na český maloobchodní trh za prvních šest měsíců letošního roku vstoupilo 13 nových značek. Nejčastěji šlo o módu (7 značek) a gastronomické koncepty (F&B – 3 značky) - právě ty budou letos retailovým premiérám dominovat. Do konce roku má na český trh vstoupit nejméně šest dalších F&B konceptů, když další již přítomné otevřou nové pobočky.

Jaká je kondice českého „retailu“?

Přestože začátkem loňského roku působila na český maloobchodní trh ještě doznívající protipandemická opatření, očekával se brzký návrat k normálu. Nicméně válečný konflikt na Ukrajině další ekonomický vývoj zásadně negativně ovlivnil, a to především v zemích střední Evropy včetně tuzemska. Na rychlý nárůst cen a nákladů na energie reagovala dalším poklesem již oslabená důvěra zákazníků.

Po temných obchodech přicházejí neviditelné kuchyně

Na rozdíl od některých západoevropských velkoměst, které přistupují k regulacím či dočasným zákazům konceptu Dark Stores, v Praze tento fenomén zažívá svůj boom. Podle expertů ze společnosti Colliers mají Dark Stores spolu s dalším nově se prosazujícím konceptem Cloud Kitchen potenciál zaplnit i méně atraktivní prostory, které dlouhodobě zůstávaly nepronajaty.

Obchod: pražská Pařížská předstihla Příkopy

Pražská Pařížská ulice se poprvé probojovala mezi nejdražší ulice světa podle výše nájemného obchodních prostor. Celkově skončila na 17. příčce žebříčku nejlepších obchodních destinací a sesadila z této pozice ulici Na Příkopě. Ta se v tomto průzkumu prováděném poradenskou společností Cushman & Wakefield objevovala od roku 2004. Nejdražší obchodní ulicí světa je dnes horní část proslulé Páté Avenue v New Yorku.

Český „retail“ sází na nákupní parky

V uplynulém roce v České republice podle analýzy poradenské společnosti Cushman & Wakefield přibylo zhruba 65 000 metrů čtverečních nákupních parků, tedy nejvíce za posledních pět let. Dokončeno nebo rozšířeno bylo 14 objektů, což byl naopak nejnižší počet od roku 2017.

„Retailové“ metamorfózy

Vzpomene si ještě někdo na hodinové fronty před obchody, které se za socialismu táhly napříč náměstími, a to nejen před Vánoci? Pamětníků pomalu ubývá. Proto zejména ti mladší ocení nedávno publikovanou studii společnosti CBRE, která mapuje, jak se od roku 1989 proměnil maloobchodní trh.

„Retail“ na oživení stále čeká

Maloobchodní tržby v Česku loni podle statistik ČSÚ vzrostly o 4,4 %, což byl nižší nárůst než v každém z předpandemických roků v období 2015 až 2019. Navíc tržby opticky zkresluje nízká srovnávací základna roku 2020. Český „retail“ tak zjevně ještě dopady pandemie, která ostatně ještě neskončila, nepřekonal.

Zájem o nákupní parky roste

Pandemie v oblasti maloobchodu leccos změnila. Na jedné straně došlo k velmi dynamickému vzestupu e-shoppingu, na druhé pak u nás i jinde ve střední Evropě posílila zájem obchodníků o menší maloobchodní kapacity, jako jsou zejména nákupní parky. Dokazuje to i nová zpráva společnosti Colliers „ExCEEding Borders | Diskontní maloobchodní trhy v zemích CEE-16“.

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři