Zatímco Vídeň metro dokončuje, pražská linka D má zpoždění

Srovnávání Vídně a Prahy, ať už z hlediska rychlosti výstavby, dostupného bydlení nebo infrastruktury, většinou pro Prahu lichotivě nekončí. V rámci aktuální výstavby metra to bohužel není jinak – Vídeň pokračuje v rozšiřování své moderní dopravní infrastruktury, Praha se potýká s problémy, které vedou k odkladu výstavby klíčové části jejího metra.

V rámci rozšíření metra na trase U2 ve Vídni byla přidělena zakázka zahrnující výstavbu sedmi kilometrů nových tunelů a čtyř stanic společnosti PORR. Stavba probíhá v nepřetržitém režimu, a přestože je harmonogram prací náročný, plánuje se dokončení této fáze už v roce 2030.

„Rozšíření metra ve Vídni je největším klimatickým projektem města. Vytvoří prostor pro 300 milionů nových cestujících a může ročně ušetřit 75 000 tun CO2. Projekt této velikosti lze realizovat pouze se spolehlivými a zkušenými společnostmi. Jsme rádi, že jsme získali PORR jako kompetentního partnera,“ oceňuje kvalifikaci společnosti PORR Helmut Schweiger, projektový manažer společnosti Wiener Linien, vídeňské formy pražského dopravního podniku.

Oproti tomu výstavba pražského metra D se neustále zpožďuje – mimo jiné kvůli netransparentním postupům pražského Dopravního podniku hl. m. Prahy. Praha zahájila výběrové řízení na tuto linku rovněž v roce 2020, přičemž projekt zahrnuje 10,6 km trasy a deset stanic. O čtyři roky později se však podařilo zahájit pouze první úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova o délce 1,2 km. Druhá fáze, plánovaná na rok 2023, která měla vést až do stanice Depo Písnice, byla zatím odložena.

Problémy pražského metra D se točí zejména kolem netransparentnosti veřejných zakázek. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nejprve vyloučil cenově nejvýhodnější nabídku sdružení vedeného společností PORR, přestože tato nabídka splňovala všechny kvalifikační požadavky. Místo toho DPP favorizoval sdružení vedené firmou Subterra, které nabídlo o 2,2 miliardy korun vyšší cenu a nesplnilo všechny kvalifikační podmínky. Tento postup DPP společnost PORR opakovaně kritizovala.

Na začátku srpna 2024 DPP opět vybrala sdružení vedené Subterrou jako vítěze tendru, přestože jejich nabídka nebyla doplněna ani upravena. Tento krok vedl k dalším právním námitkám ze strany společnosti PORR, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zamítl. Firma Porr se s rozhodnutím ještě seznamuje. „Informaci o odmítnutí naší námitky týkající se podjatosti Kloknerova ústavu musíme prověřit,“ uvedla mluvčí společnosti Jana Mašínová. Zároveň sdělila, že výběr dodavatele je nepochopitelný.
„Naše nabídka byla nejen ekonomicky výhodnější, ale také podložená dlouholetými mezinárodními zkušenostmi. Postup DPP tak opět vyvolává vážné pochybnosti o transparentnosti, zvláště když u ÚOHS stále probíhá šetření o našem vyloučení, ve kterém mimo jiné namítáme podjatost Kloknerova ústavu ČVUT. Proti rozhodnutí jsme nuceni se bránit a využít všechny dostupné právní prostředky,“ dodala.

Problematika kolem výběrového řízení a následných právních sporů způsobila další zpoždění projektu. Zatímco původní termín dokončení byl stanoven na rok 2029, nyní se předpokládá, že bude posunut na rok 2031.

Zdroj: ČTK

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři