Výstavba vysokorychlostní železniční tratě: Příležitosti v rozvoji infrastruktury v České republice

Plánovaná výstavba vysokorychlostních železničních tratí (VRT) v České republice přináší obrovské investiční a rozvojové příležitosti pro stavební a projektové firmy. Cílem projektu je propojit klíčová města Prahu, Brno a Ostravu, a zároveň Českou republiku s Evropou. Propojení slibuje zrychlení dopravy, modernizaci infrastruktury a snížení ekologické zátěže. Při maximální rychlosti až 320 km/h budou VRT představovat revoluci v osobní dopravě, přibližující Českou republiku vyspělým evropským zemím.

Jak uvedl ministr dopravy Martin Kupka, první úsek mezi Brnem a Přerovem by měl být zahájen již v příštím roce, zatímco úseky mezi Brnem a Břeclaví a v oblasti Moravské brány jsou plánovány na roky 2026 a 2028. I když se projekt zaměřuje primárně na Moravu, dlouhodobě se počítá s výstavbou i v dalších částech země, přičemž pražská část vysokorychlostní infrastruktury by mohla začít vznikat kolem roku 2030.

Tento harmonogram představuje významné příležitosti pro zapojení stavebních a projektových firem, které mohou nabídnout své odborné kapacity. Generální ředitel SUDOP GROUP Tomáš Slavíček zdůraznil, že příprava VRT projektů dosáhla v posledních letech značného pokroku, přičemž klíčové technické řešení na většině úseků je již připraveno.

„ Nyní nastává další fáze přípravy, kdy se technické řešení začne projednávat, ať již formou schvalování EIA, nebo zajišťováním stanovisek všech dotčených subjektů a obcí. Dá se předpokládat, že každé vydané rozhodnutí bude složitě připomínkované, případně napadené. Zde již Správa železnic má velmi malé možnosti proces schvalování urychlit a stát by měl zajistit dodržování správních lhůt a ideálně upravit legislativu tak, aby účelové zdržování přípravy nebylo možné,” doplnil.

Podle průzkumu společnosti CEEC Research, provedeného v rámci Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2024, projevuje zájem o účast na výstavbě VRT více než polovina projektových firem. Přibližně 56 % z nich se plánuje aktivně zapojit do realizace, zatímco 44 % firem váhá, především kvůli kapacitním a technickým omezením. Stavební firmy z oblasti inženýrského stavitelství rovněž projevují značný zájem – až 34 % z nich je odhodláno do projektu vstoupit.

„Projekt vysokorychlostních tratí, jak se jejich příprava krok po kroku posouvá dopředu, je předmětem stále většího zájmu nejen přímo dotčené, ale i široké veřejnosti,” uvedl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic. „S tím se snažíme pracovat a na různých úrovních organizujeme setkání, aby vybrané trasy v jednotlivých krajích prorazily. Projekt VRT je ambiciózní a složitý, přistupujeme k němu ale s pokorou. V tuto chvíli jsme v přípravách nejdál na Moravě, tam se blížíme první realizované „vrtce“.“

Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí, dodal: „V současné době probíhají klíčové kroky přípravy, jako je finalizace technických řešení a posouzení vlivu na životní prostředí. Také již probíhá první fáze majetkoprávního vypořádání, a to informování vlastníků pozemků, kteří budou pravděpodobně dotčeni stavbou vysokorychlostní tratě. V roce 2025 bude intenzivně projektováno již přes 400 km VRT. Bude také probíhat adaptace technické dokumentace na požadavky nového stavebního zákona.“

Vláda plánuje financovat výstavbu vysokorychlostních tratí částečně prostřednictvím partnerství veřejného a soukromého sektoru, většina stavebních a projektových firem v tomto přístupu vidí příležitost ke zrychlení realizace a zvýšení kvality projektů.

Zdroje: ČTK, Ceec Research

Zdroj úvodní vizualizace: Arep Architectes – monom

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři