V kanceláři jako doma

Organizace administrativních, respektive kancelářských prací dnes prochází turbulentními změnami. Nikoli všude lidé sedí denně v kanceláři, efektivně se využívá systém home office i „vzdálené“ práce. Stálé zázemí pro spolupráci je nicméně pro firmy stále klíčové. Jak mají na základě nejnovějších zkušeností kanceláře a prostory pro spolupráci vypadat?

Práce formou home office je dnes již běžnou realitou. A firemní kanceláře musí tento fakt odrážet. „Základem efektivní práce je vhodné technologické vybavení jak v kanceláři či zasedačce, ale i v domácí kanceláři. To umožní spolupracovníkům nejen otevřít si svou pracovní plochu kdekoli, ale také se odkudkoli připojit k online setkání bez komplikací, rychle a jednoduše,“ říká Michal Černý ze společnosti Audiopro.

Klíčové jsou technologie

Překážkou efektivního pracovního prostředí jsou často chybějící vybavení nebo chytré technologie. Právě ty ale pomáhají eliminovat problémy plynoucí ze vzdálené práce. Jednou z nutností hybridní práce je možnost plnohodnotného připojení se odkudkoli, bez komplikací, nutné IT podpory a bez ohledu na používanou platformu. Zároveň při jednání je vhodné mít pohodlné sdílení pracovní plochy pro všechny členy týmu, aby všichni mohli sledovat aktuální prezentaci či práci v reálném čase.

„Vzhledem k tomu, že naši zaměstnanci pracují z více kanceláří včetně logistického a distribučního centra a část z nich někdy na home office, bylo pro nás nezbytné investovat do sofistikovaného hardwarového i softwarového vybavení pro efektivní společnou týmovou práci. A toto rozhodnutí hodnotíme pozitivně. I přes komunikaci z různých pracovišť, je naše efektivita i přímočarost práce na vynikající úrovni,“ říká Ruslan Skopal ze společnosti Trenýrkárna.cz.

Trend huddle rooms

Firmy v současné době potřebují kromě reprezentativní zasedačky pro schůzky i jiné prostory vybavené pro spolupráci týmů. Může jít o tzv. huddle rooms, neformální prostory připomínající spíše obývací pokoj, relaxační zónu, nebo ostrovní řešení, kde se mohou zaměstnanci sesednout v rámci větší pracovní místnosti. „Prostorová řešení jsou různá podle potřeb a kultury společnosti, ale jedno je společné – vybavení kvalitními technologiemi pro spolupráci. Tak, aby bylo možné bez technických problémů komunikovat online se vzdálenými účastníky schůzky, sdílet s nimi informace, a to vše v zabezpečeném systému,“ říká Michal Černý.

IT vyžaduje kvalifikovanou obsluhu

Šikovné detaily pak mohou pomoci vytáhnout vybavení každého prostoru na vyšší úroveň. Například speciální kamery pro online snímání a sdílení, která promění pomocí systému počítačového vidění na bázi AI běžnou bílou tabuli na inteligentní nástroj pro online spolupráci. Ta umožní živé sdílení týmové práce na tabuli v reálném čase, bez limitů špatného výhledu či dalších omezení, protože snímaný obraz se přenáší rovnou na obrazovku připojených účastníků, a to i vzdálených.

Inovativní firmy, které se snaží vytvářet progresívní pracovní prostředí, také nezřídka v kancelářích využívají VR a AR technologie, aby podpořily spolupráci, stimulovaly kreativitu a zlepšily celkovou pracovní atmosféru. Se stále modernějšími technologiemi a příklonem k hybridní práci je však nutné, aby zaměstnanci dokázali s těmito novinkami pracovat. „Pravidelné vzdělávání v oblasti IT bylo pro zaměstnance vždy důležité, ale v posledních několika letech s rychlostí technologického vývoje toto platí dvojnásob,“ říká Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy GOPAS.

Dobrá atmosféra = vyšší výkon

Důležitost pohody zaměstnanců a duševního zdraví na pracovišti je zásadní. Prostory kanceláří by z tohoto úhlu pohledu měly splňovat nároky na účelnost a pohodu – mezi vysoce hodnocenými pracovními prostory teď bodují zejména takové, které připomínají spíš útulný domov či kavárnu než místo zaměřené na podávání výkonů.

Trendem je zařizování flexibilnějších prostor, odklon od stabilně obsazených kanceláří, zřizování míst pro klidnou soustředěnou práci a zvětšování sdíleného prostoru. Ten je ale vybavován tak, aby umožňoval dodržení dostatečné vzdálenosti přítomných lidí a podporoval kreativní spolupráci.

„V moderních kancelářských budovách se vedle klasických zasedacích místností stále častěji objevují odpočinkové zóny nebo salonky s pohodlnými pohovkami a křesly, spoustou živých květin, připomínající domácí pohodlí, kde je možné nejen odpočívat, ale i v odlehčené atmosféře jednat. Pro relaxaci nebo naopak nerušené soustředění firmy zřizují také samostatné uzavřené koutky, stále častější je i využití teras nebo střech, nejlépe osázených vegetací. Poskytnutí možnosti uchýlit se do klidu nebo si odpočinout v příjemném prostředí obklopeném zelení se zaměstnavatelům vrací ve zvýšené efektivitě zaměstnanců, kteří jsou v lepší psychické pohodě,“ vysvětluje Ondřej Mareček z SSI Group.

rs/pb

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři