„Významný propad objemů sledujeme u bytové výstavby, kde již koncem minulého roku bylo patrné, že trh zamrzá a dochází k odkladu realizace mnoha připravovaných projektů. Rovněž výstavba administrativních objektů je od doby covidového šoku stále výrazně utlumená. Naopak v segmentu dopravního stavitelství byl pro rok 2023 alokován rekordní objem prostředků SFDI. Situaci pozitivně ovlivňuje skutečnost, že období dramatické výše cen řady stavebních materiálů a jejich omezené dostupnosti je již za námi. Omezujícím faktorem je pak do jisté míry to, že stavebnictví se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaného dělnického i technického personálu,“ vypočítává Jaroslav Heran ze společnosti Metrostav.
Někteří stavaři stran nejbližší budoucnosti přece jen projevují opatrný optimismus. „Začátek roku 2024 se v segmentu stavebnictví ponese ve znamení postupné stabilizace. První pozitivní signály očekáváme již v druhé polovině tohoto roku. Na základě zájmu o kalkulaci spotřeby stavebních materiálů můžeme říct, že touha po vlastním bydlení nezmizela. Investoři jen vyčkávají na lepší podmínky financování,“ myslí si Kamil Jeřábek ze společnosti Wienerberger.
Příprava projektů pokračuje
Důležitým indikátorem stavu stavebního sektoru je vývoj na trhu projektových prací. Ten jisté naděje vzbuzuje – pro letošní rok projektové společnosti očekávají mírný růst své produkce, a to o 1,2 %. Oproti minulému roku, plnému ekonomické nejistoty, je letošní situace na trhu o něco lépe předvídatelná. Projektanti nicméně žádné velké oživení nečekají ani příští rok – jen mírné zvýšení poptávky by jim nicméně mělo zajistit růst alespoň o 0,9 %. Aktuálně mají projektové firmy nasmlouvané zakázky na devět měsíců a jejich kapacity jsou vytíženy na 95 %.
„Je dobře, že veřejní zadavatelé stejně jako soukromí investoři nadále připravují investice a nezastavují projektové práce, počet oznámených zakázek roste, ale zadávání zakázek na projektové práce také provází rozpočtová opatrnost, jak ukazují čísla,“ říká Michal Vacek z CEEC Research.
Odklad projektů
Kapacity stavebních společností jsou stále na poměrně vysoké úrovni vytížení (92 %). Vysoká vytíženost je v této době, kdy jsou predikce směřovány spíše směrem dolů, dána několika faktory. Jedním z nich jsou kontrakty, které byly nasmlouvány z dřívějších let, dalším je nedostatek pracovní síly, což stávající produkční možnosti sektoru samozřejmě omezuje. A jak upozorňuje ředitel Heran, situace celkem pochopitelně vede k zvyšování mzdových nákladů.
„Stavebnictví se dostává do velké krize. Stavební firmy sice ještě mají práci na zakázkách nasmlouvaných v předchozích letech, ale nových zakázek je velmi málo. Kvůli nepříznivé ekonomické situaci, velmi drahým úvěrům a vysoké ceně stavebních materiálů a prací dochází k odkladu mnoha investičních projektů. Aby se výstavba pozemních staveb ve větším opět rozběhla, je podle našich analýz nutný pokles cen stavebních dodávek zhruba o 15 % oproti cenám účtovaným stavebními firmami v loňském roce. Jinak se zakázky nerozběhnou, protože spouštět nové stavby se investorům zkrátka nevyplatí,“ komentuje vývoj Dušan Kunovský z Central Group. Za zmínku stojí, že hlava Metrostavu, Jaroslav Heran, na nedávném Summitu stavebního rozvoje připustil snížení cen o 6 – 9 %, hlavně vzhledem k tomu, ze dramatická situace na trhu stavebních materiálů už odezněla.
rs/pb