Stavba Dvoreckého mostu pokračuje – začíná betonování mostovky

Dvorecký most, který spojí Prahu 4 a Prahu 5, se blíží další fázi výstavby. Minulý měsíc začaly přípravy na betonáž vodorovné části mostu, tzv. mostovky nad vodní hladinou. Z montážní plochy u modřanského jezu vyplula speciální loď, která přepravila první část ocelové konstrukce na smíchovskou stranu stavby. Na tuto konstrukci dělníci ze sdružení firem Metrostav TBR, Firesta a Strabag postaví dřevěné bednění, které po montáži armatury a předpínacích ocelových lan naplní betonem.

Podle primátorova náměstka Zdeňka Hřiba (Piráti) by měl být most otevřen na přelomu příštího a přespříštího roku. Vít Němčic z firmy Metrostav TBR uvedl, že se všechny čtyři konstrukce navezou už v prázdninových měsících. Poslední dvě konstrukce, měřící 54 metrů a každá vážící 300 tun, budou přepraveny tento měsíc, protože pilíř blíže k Podolí byl zabetonován na konci července.

Pro betonáž mostovky budou dělníci budovat dočasné podpory, které udrží konstrukce na místě. Po dokončení betonáže se tyto části vrátí do Modřan k rozebrání. Nosná konstrukce taktu 1 na Smíchovské straně mostu a tak 6 na Podolské straně je již vybudovaná, takt 2 na Smíchovské se podle Víta Němčice bude betonovat tento měsíc. Výstavba se kvůli náročným geologickým podmínkám protáhla a zvýšily se náklady. Původní cena stavby byla 1,1 miliardy korun.

„Konstrukce dvoreckého mostu je hodně tvarově složitá a poměrně subtilní. Každý metr bednění musíme udělat znovu. U běžného mostu se pilíře staví po několika metrech, v našem případě je však stavíme najednou, takže jsou zde velmi složité bednící konstrukce. Bednění pro betonáž není možné použít opakovaně, jak je běžné při stavbě tvarově jednodušších mostů. Betonářské práce často probíhají nejen přes den, ale i v noci,“ přiblížil stavbyvedoucí Petr Koukolík.

Speciální plavidlo pro převoz konstrukcí dodala firma Lodě Helios. Plavidlo tvoří pontony, které lze přizpůsobit potřebné velikosti. Podle jednatele firmy Vladimíra Tomana je zakotveno ke dnu hydraulickými opěrami, aby se nehýbalo. Přesná manipulace se provádí pomocí lanového systému a navijáků.

Most významně ulehčí dopravě

Dvorecký most bude mít pět pilířů, z toho dva v řečišti. Bude sloužit MHD, pěším a cyklistům, a umožní také přejezd záchranářům. Přinese zajištění tramvajového spojení mezi Prahou 4 a Prahou 5, čímž odlehčí dopravě v centru města a cestu významně urychlí. Na podolské straně naváže trať vedoucí Jeremenkovou ulicí přes Budějovickou do Michle. Nový most uleví především jižní části města, která je nyní závislá na autobusech. Přes most budou jezdit tramvajové linky 20 a 2, což výrazně zkrátí cestu mezi Dvorci a Smíchovem.

Nová veřejná prostranství

Na obou stranách mostu vzniknou nová veřejná prostranství. Na smíchovské straně bude sbírka veřejného osvětlení z celého světa od Krištofa Kintery a několik uměleckých děl. Na podolské straně vznikne volnočasové centrum s plovárnou, skateparkem a lezeckou stěnou. Plánují se také koncerty a divadelní představení.

Zdroj úvodní vizualizace: Atelier 6

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři