Do první architektonické a urbanistické soutěže na terminál vysokorychlostní železnice na území České republiky přišlo celkem 21 návrhů od českých i zahraničních architektonických ateliérů. Vítězem soutěže se stal návrh „MP+ov Nehvizdy 2020“ od autorského dua Jiří Opočenský a Štěpán Valouch.
Druhé místo patří návrhu „ra15 a.s.“ v režii autorského kolektivu Radek Lampa, Libor Hrdoušek, Max Petricov, Daria Vlasova, Erik Sovet a Daniil Solovev. Třetí místo obsadil návrh od polské firmy SBS Engineering Group Sp. Z o. o., který zpracoval architekt Maher Matar. Porota navíc ocenila další dva návrhy za jejich originalitu a kvalitu.
Návrhy hodnotila porota složená ze šesti nezávislých architektů, dvou zástupců Správy železnic a starosty Nehvizd, v jejichž těsné blízkosti se nové nádraží vybuduje. Architekti ve spolupráci s urbanisty a dopravními inženýry navrhovali přesné umístění a vnější i vnitřní podobu nového terminálu vysokorychlostní železnice na hranicích Prahy včetně prostor pro parkování tří tisíc automobilů a napojení na regionální autobusovou dopravu.
Terminál jako impuls rozvoje
Připravovaný terminál s pracovním názvem Praha východ bude sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí hlavního města. Smyslem vybudování této periferní stanice je především umožnit, aby v okolí žijící obyvatelé mohli využít benefitů vysokorychlostní železniční dopravy bez nutnosti zajíždění do centra metropole.
Podle zahraničních zkušeností lze očekávat, že terminál Praha východ se stane impulsem k rozvoji celého přilehlého okolí. Proto měla architektonická soutěž i druhou, urbanistickou část, ve které soutěžní týmy rozpracovaly podobu širšího okolí terminálu. Návrhy prověřily několik možných přístupů od poměrně husté zástavby městského typu až po volnou krajinu i postupný přerod od nádraží ve volné krajině po centrum nového města. Diskuse na téma začlenění nového nádraží by nebyla bez takto různých pohledů možná a bude jistě pokračovat na úrovni kraje a okolních obcí. Správa železnic v dohledné době všechny návrhy představí formou on-line výstavy.
Pražská doprava on-line
Železnice samozřejmě má zásadní význam i pro rozvoj dopravní infrastruktury hlavního města, a to i z hlediska hromadné městské dopravy – dnes je nejvíce aktuální otázka železničního spojení centra Prahy s letištěm Václava Havla. Problematika pražské dopravy je ovšem pochopitelně mnohem širší, Praha má dnes v této oblasti řadu akutních problémů a také chystá řadu významných dopravních investic. Dopravou se přitom musejí zabývat nejen městské orgány a instituce, ale i soukromý sektor. Zejména protagonisté velkých developerských projektů – dnes hlavně Smíchov City a Masaryčka – nemohou otázku dopravního obslužnosti opomíjet.
Toto vše a ještě leccos dalšího budou témata první letošní akce Stavebního fóra. „Diskusní snídaně o dopravě v Praze“ proběhne ve čtvrtek 28. ledna, v čase 9,00 – 11,00, a jak je dnes zvykem a nutností on-line. Pražskou dopravou v těch nejširších souvislostech se budou zabývat zástupci města včetně IPR-u, představitelé Správy železnic a DPP a také developerské obce (Penta) a konzultační sféry (Deloitte). Více informací a přihlášku na akci najdete na adrese https://www.stavebni-forum.cz/cs/diskusnisetkani/diskusni-snidane-o-doprave-v-praze/ .
SF