Problematika současného pražského developmentu vyvolává mnoho otázek. Řečníci u kulatého stolu
se shodli na tom, že se situace zlepšila a že se otevírají nové příležitosti pro rozvoj. Pavel Dobeš, bývalý
ministr dopravy a současný místostarosta městské části Praha 3, nastínil problematiku motivace k výstavbě – nedostává se financí a pro starousedlíky je nová výstavba vždy problematická a riziková. „Město by
mělo projekty vnímat jako výstavbu s přidanou hodnotou. Není to otázka jen residenčního bydlení, ale i
komerční výstavby, která je v Praze nedostatečná,“ dodal.
Simon Johnson, generální ředitel společnosti Crestyl, si myslí, že ochota a kompetence stavět tu je,
projekty však brzdí administrativní procesy. Proč jsou tak zdlouhavé? Problematiku osvětluje Václav
Novotný z Institutu plánování a rozvoje. Zmínil nedostatečné kapacity na straně města a státní správy,
navýšení počtu zaměstnanců však nejde dohromady se státním rozpočtem. Ondřej Beneš ze společnosti Skanska Residential dodal, že výrazný podíl má spolupráce developera s městskou částí a magistrátem. ,,Bez efektivního fungování tohoto trojúhelníku nedosáhneme dostatečného rozvoje.“
Zdlouhavé povolovací procesy jsou u nás nechvalně známým trendem. Na problematiku novostaveb
reagovala Jana Mastíková z architektonické a projekční kanceláře LOXIA. ,,Vždy, když přijdu na místo nové
výstavby, divím se, proč už tu nestála dávno. Dlouhé procesy a konzervativní obyvatelé tvoří takový
začarovaný kruh, víceméně se obavy veřejnosti neliší. Nicméně, když se podíváme na výstavbu v Praze
za poslední desetiletí, tak je kvalitní, a lidé se nemají čeho bát.“ Simon Johnson s tímto postojem souhlasil a dodal, že každý nový projekt provokuje. ,,Někdy by bylo jednodušší stavět obyčejné čtvercové objekty namísto výjimečných nápadů. Čím originálnější projekt děláme, tím více narazíme.“
Jak je na tom Praha s investičními příležitostmi?
Podle Pavla Dobeše stojí Praha na rozcestí tří možností. Můžeme se vydat konzervativní cestou a
nestavět, což povede k raketovým nájmům a ztrátě atraktivity města, nebo budeme vytlačovat výstavbu
do rozvojových částí, kde nám hrozí nedostatek infrastruktury. Poslední možností je realizovat výstavbu na pozemcích nevyužívaných brownfieldů, v tom případě si ale město musí určit priority. Nemá kapacitu věnovat se všem rozvíjeným lokalitám kromě jiného i z důvodu nedostatečného počtu zaměstnanců. Soustředit se na omezený počet projektů by přineslo rychlejší a kvalitnější výstavbu.
Co přinese linka metra D?
Již dlouho očekávaná linka D je i přes mnohé potíže zas o krok blíže dokončení. O procesu výstavby
promluvil Jiří Hrnčíř, manažer projektu metra D. Metro přináší Praze zelenou alternativu automobilové
dopravy, nicméně to není levný dopravní prostředek. ,,Každý ví, že MHD je naše budoucnost,“ připojil Simon Johnson. Jedná se o aktuálně nejdražší a největší dopravní výstavbu v Praze, cena se pohybuje okolo 30 miliard. Jiří Hrnčíř objasnil komplikovaný proces výstavby: ,,Je veselo. Momentálně máme prodloužené územní rozhodnutí, nenapadané žalobami, i stavební povolení. “ Václav Novotný dodal, že pro město je výstavba metra D zásadní, bez něj se totiž nepodaří snížit emise. Jana Mastíková pozitivně kvitovala, že má DPP své vlastní architekty, kteří řeší stávající podobu stanic, i vypsanou soutěž na budoucí prostory.