Pokud bychom měli definovat samotný pojem singles, zjistíme, že ani v odborných kruzích neexistuje jednotný názor či koncept. V kontextu bydlení je důležité, že tito lidé žijí, respektive bydlí sami. Singles tedy můžeme definovat jako osoby, kteří s nikým nesdílejí domácnost a nemají partnera.
Mnoho z nás si pod pojmem singles představí mladé lidi po střední či vysoké škole či v počáteční fázi budování kariéry. Dnes se však stále častěji jedná o lidi ve věku, ve kterém se dříve zakládali rodiny, ale i ještě pozdějším. Zatímco podíl lidí, kteří žijí sami, ve skupině do 29 let klesá, v ostatních věkových skupinách roste. Pokud se ptáme, kde je singles nejvíce, pak je to Praha a velká města. Tato sídla pochopitelně nabízejí příznivější podmínky pro život jednotlivců, ať už se jedná o pracovní příležitosti, dobré dopravní spojení, široké možnosti vzdělání či velmi poptávané kulturní vyžití.
„Singles“ preference
Jakými hráči jsou singles na trhu s bydlením? Podle čísel společnosti Central Group se podíl singles mezi jejími klienty zvýšil z 22 % v roce 2010 na 34 % loni. Rostoucí význam této skupiny obyvatelstva na trhu bydlení potvrzuje i mluvčí developerské společnosti Trigema Radek Polák: „Singles se začínají stávat významnou skupinou kupujících.“
A jací jsou singles zákazníci? Kladou důraz na kvalitu a nadstandardní vybavení, když stranou jejich zájmu nezůstává ani samotná architektura domu - shodují se zástupci developerských společností. Z hlediska velikosti a dispozic obvykle sahají po bytu s dispozicí 2+kk, které jsou se 40% podílem nejčastějším typem bytu v nabídkách developerů a jsou také v hlavním městě nejvíce poptávány. Singles nicméně kupují také nejmenší byty na trhu, tedy 1+kk, které v nabídce developerů představují jednu pětinu. Právě ty lze označit, v našich podmínkách, za opravdové byty pro jednotlivce.
Specifické nároky singles se projevují nejen na poptávané velikosti či dispozici bytu, ale také na výběru lokality – ta je pro tuto skupinu velmi důležitá. Podle mluvčí Marcely Fialkové ze společnosti Central Group je pro ně lokalita dokonce nejdůležitějším faktorem výběru. Singles tedy dokáží ocenit dobré spojení do centra, možnosti aktivního vyžití v okolí a občanskou vybavenost. Kvalita, menší plocha bytu a slušná dopravní dostupnost, tak by se daly shrnout požadavky lidí, kteří pořizují bydlení, o které se s nikým nedělí.
Od koupě k pronajímání?
V současnosti panuje shoda na tom, že počet singles se v budoucnu bude zvyšovat. To se jistě odrazí na poptávce po určitých typech bytů, na což developeři budou jistě reagovat. Marcela Fialková z Central Group k bytům pro singles uvádí: „Máme v nabídce projekty, které jsou pro singles klientelu atraktivní. Aktuálně to je například lokalita pražských Vršovic, kde v již dokončeném projektu Petrohradská převládají právě menší dispozice 1+kk a 2+kk. Naopak v lokalitách, které jsou vyhledávány zejména rodinami, je podíl singles bytů menší.“
S ohledem na výše uvedené se nabízí otázka: bude naše bytová budoucnost v duchu hesla „singles dovnitř a rodiny ven“? Na to je ještě brzy odpovídat, ale při současných cenách bydlení je možné, že část rodin bude vytlačena mimo širší centrum Prahy.
Samotnou koupí bytu však dopad na trh ze strany zákazníků – sólistů nekončí. Jak nakládají s byty, když chtějí třeba založit rodinu? „Pokud takový jednotlivec po čase založí rodinu, svůj původní byt začne pronajímat a pořizuje si nové a větší bydlení jinde,“ tvrdí Radek Polák ze společnosti Trigema.
Pokud se počet singles bude zvyšovat, jak se v současné době očekává, dozajista se stanou významnou cílovou skupinou pro rezidenční developery, zvlášť když se v jejich očích jedná především o solventní klienty, kteří si dokáží za kvalitu bydlení připlatit. Zajímavé bude sledovat, zda si nynější singles po založení rodiny své byty opravdu podrží a nabídnou je k pronájmu a jak se to odrazí na trhu s menšími byty. Zdá se, že tato skupina tvoří a bude nadále tvořit významnou část populace, a tím pádem i významnou skupinu zájemců o bydlení - a to skupinu, která má jasné preference.
Jan Závorka