Segment Build-to-Rent roste – český kapitál je připraven investovat

Zatímco v roce 2022 fungovalo v Praze přibližně 10 BTR (Build-to-Rent) projektů s asi 1 000 byty, o dva roky později už bylo v provozu 2 900 jednotek napříč 19 projekty. A do roku 2027 by mělo přibýt dalších téměř 3 000 nových bytů. Ještě dynamičtější je vývoj v oblasti přípravy – přes 9 000 bytů je nyní ve fázi plánování nebo výstavby, přičemž pět největších hráčů (AFI HOME, SIKO, Mint, Trigema, Dostupné bydlení ČS) ovládá 43 % pražského trhu.

Za touto proměnou stojí více faktorů: mění se demografické složení obyvatelstva, mladší generace upřednostňují flexibilitu a pohodlí, stoupají ceny nemovitostí a vlastní bydlení je kvůli vysokým úrokovým sazbám pro mnoho domácností prakticky nedosažitelné. To vše nahrává růstu nájemního trhu – nejen v Praze, ale i v regionálních centrech, o která investoři začínají projevovat stále větší zájem. Vysoká poptávka je po menších bytech – 1+kk a 2+kk, přičemž ideální průměrná velikost bytové jednotky činí kolem 40 m².

Na významu nabývá i konverze starších budov – kanceláří a hotelů – na nájemní bydlení. V Praze už tvoří tyto přestavby 6 % všech BTR projektů a jejich výhodou je často rychlejší schvalovací proces. Významným posunem prošla také technologie a správa budov. Nájemníci očekávají nejen komfortní bydlení, ale i digitální služby – roste důraz na elektronický bezkontaktní vstup, evidenci návštěv, digitální správu nájmů i sledování provozních nákladů v reálném čase.

Rostoucí zájem o nájemní bydlení reflektuje i chování investorů. V lednu 2024 došlo k významnému přesunu kapitálu – investoři opustili peněžní fondy a zamířili do otevřených realitních fondů, které nyní disponují dostatečnou ekvitou. Největší překážkou už není financování, ale nedostatek připravených projektů.

„Situace na trhu se proměňuje. Zahraniční kapitál se zatím spíše rozhlíží, vstup větších fondů očekáváme v horizontu dvou až tří let. Český kapitál je ale aktivní a připraven investovat, často však míří do zahraničí – u nás zatím chybí dostatek vhodných projektů, které by tento potenciál absorbovaly,“ potvrdila Zuzana Chudoba, výkonná ředitelka a zakladatelka BTR Consulting.

Zajímavou novinkou bude zavedení mystery shoppingu do správy nájemního bydlení – metoda známá z retailu a hotelnictví, která umožňuje zlepšovat služby a klientský servis. „Jde o nástroj, který přináší systematickou zpětnou vazbu. Díky němu můžeme zvyšovat kvalitu a profesionalitu služeb v celém segmentu,“ doplňuje Zuzana Chudoba.

Zdroj: BTR Consulting

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři