Pro index bylo analyzováno šedesát světových lokalit, měřených na základě jejich nabídky luxusních obchodů a restaurací, počtu čtyř a pětihvězdičkových hotelů, skóre kvality života, cen luxusních rezidenčních nemovitostí a globálního dosahu a propojení prostřednictvím letových spojení, dat z Google Trends a zdrojových trhů kupujících. Každému z těchto ukazatelů byla přidělena stejná váha v celé analýze, což umožnilo výzkumníkům určit specifické efekty jednotlivých faktorů.
„V rámci reportu jsme analyzovali 60 destinací po celém světě na základě pěti kategorií: cena prémiových rezidencí, možnosti volnočasových aktivit a lifestylu, kvalita hotelů a gastronomických služeb, možnosti dopravy a celosvětový dosah. Stejně tak jako při výběru primárního bydlení platí i při výběru destinace pro druhé bydlení zásada „lokalita, lokalita, lokalita“,“ říká Lucie Hanuš, marketingová manažerka v Savills.
Z analýzy vyplývá, že nejvyhledávanějším světovým místem pro druhé bydlení je Francouzská riviéra (Côte d’Azur), díky své silné nabídce ve všech kategoriích. Následuje Monako se svou nabídkou luxusních rezidenčních nemovitostí, životního stylu i globálním dosahem.
Nejvýše hodnocenou lyžařskou destinací v indexu je Aspen; tato lokalita v Coloradu je jednou z nejžádanějších míst pro druhé domovy v USA. S prvotřídními obchody, restauracemi, pohostinstvím a luxusními rezidenčními nemovitostmi je trh celoročním přírodním útočištěm pro náročné klienty. Dvě evropské lokality uzavírají první pětku: Toskánsko a Mallorca nabízejí žádoucí volnočasové a životní stylové vybavení, stejně jako prvotřídní pohostinství a globální dosah. Každá lokalita se může pochlubit mezinárodními klienty a proslulostí.
Lokality s nejvyššími cenami a vyššími úrovněmi růstu cen nejsou žádným překvapením. Nejvyšší ceny a nejrychleji rostoucí destinace mají tendenci být prostorově omezené nebo mají omezení na počet nemovitostí, které lze zde postavit. Výrazně se vyjímají lyžařské lokality, s průměrným růstem cen o 15 % za poslední rok. V budoucnu budou ostrovy, mikrostáty a plně zastavěné oblasti zaznamenávat růst cen i nadále.
Dlouhodobě by však mohlo dojít k posunu ve volnočasových zvycích. Ve Švédsku vedly obavy z ekologického dopadu letecké dopravy k vzestupu fenoménu „flight shaming“, nicméně Švédové tradičně tráví dovolenou blíže domovu, mnoho druhých domovů se nachází v okolí Stockholmu. Pokud hnutí proti létání získá na popularitě i v ostatních zemích, pravděpodobně z toho budou těžit volnočasové destinace s dobrým železničním spojením.
Zdroj: savills.co.uk
remspace