Český moderní maloobchod – žargonem developerů a realitních konzultantů „retail“ – už dávno není žádná tabula rasa – mluvou latiníků. Počtem metrů na obyvatele máme „áčkových“ obchodů stejně jako leckde v západní Evropě a v této kategorii se můžeme srovnávat i s Itálií či Švýcarskem. A nakonec i kupní síla obyvatelstva českých a moravských krajů v takovém srovnání už leckde obstojí. Stupeň rozvoje maloobchodní sítě a jistě i panující ekonomické poměry ovšem developery, majitele nákupních center i obchodníky nutí hledat novou podobu retailu.
„Výstavba bude pokračovat!“ – tak jasně a stručně odpovídá Alexander Rafajlovič z Cushman & Wakefield na otázku, kterou si klade hlavně developerská sféra. Se stejnou jistotou lze ale předpovídat, že to výstavba bude v porovnání s minulostí skromnější.
V Česku je počátek druhé dekády v obchodu charakteristický rozmachem e-shopů. Jejich láci se kamenné obchody už přizpůsobily, nicméně jednoduchost a snadnost nákupů od počítače zákazníky stále táhne. Zároveň ovšem velké internetové obchody v zájmu rychlejší a levnější distribuce objednaného zboží vytvářejí síť kamenných poboček. Například Alza.cz, největší e-shop v Česku, jich má už 21, z toho jenom v Praze pět a další dvě chystá v nejbližší době otevřít. Alza už také nejen prodává, ale i pomáhá se zprovozněním zakoupeného zboží, které i pojišťuje. „Maloobchod bude hledat hybridní modely, spojující výhody tradičních a internetových nákupů,“ prognózuje A. Rafajlovič. Platí to bezezbytku i pro velká obchodní centra, která už dnes zápolí s fenoménem „výběr v prodejně, nákup na internetu“.
„Prostor pro nová velká obchodní centra v Česku už není!“ – konstatuje A. Rafajlovič. Budoucí maloobchodní expanze tak bude v největší míře probíhat na teritoriu či hřišti, jehož rozměry jsou předem dané – koneckonců i objemem. Maloobchodní obrat je v posledních letech i měsících víceméně stabilní, v měsíčních statistikách vykazuje obousměrné pohyby v rozmezí 0 – 3 % a v dohledné době nepochybně nijak závratně neporoste. Ti, kterým prodej zboží a služeb přináší obživu, tedy budou do značné míry muset pracovat nikoli snad „více“, ale hlavně „jinak a lépe“ – noví příchozí se na trhu budou prosazovat už jen na úkor konkurence. To takřka určitě zvýší i význam některých dosud spíše opomíjených faktorů. „Dopad kvalitnější architektury na komerční úspěch obchodních center se těžko měří, lze ale očekávat, že architektura nových projektů bude velkorysejší“, předvídá A. Rafajlovič.
Vizualizace: 1–2 – Galerie Šantovka (SMC development) 3–4 – Fontána Teplice (JTH)