„Retail“ na oživení stále čeká

Maloobchodní tržby v Česku loni podle statistik ČSÚ vzrostly o 4,4 %, což byl nižší nárůst než v každém z předpandemických roků v období 2015 až 2019. Navíc tržby opticky zkresluje nízká srovnávací základna roku 2020. Český „retail“ tak zjevně ještě dopady pandemie, která ostatně ještě neskončila, nepřekonal.

Komplikované období, kterým maloobchod prochází, se také plně odrazilo na vývoji jeho podnikatelské základny. Podle aktuálních dat společnosti Dun & Bradstreet je v ČR aktuálně registrováno méně než 34 500 společností a přes 172 tisíc OSVČ, které podnikají ve sféře maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.

„Maloobchod je jedním ze segmentu podnikání, který byl tvrdě zasažen vládními opatřeními proti šíření nemoci COVID-19. Sérii lockdownů koncem roku 2021 vystřídala zhoršená nálada spotřebitelů v důsledku obav ze zrychlující inflace, vysokých cen energií a obav z nové varianty omikron. Výsledkem bylo omezení výdajů domácností a šetření na horší časy,“ zhodnotila současný vývoj domácího maloobchodu analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Slabá podnikatelská aktivita

Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017, nicméně v průběhu roku 2021 se podnikatelská základna ztenčila o 7,8 % z 36 328 subjektů na 33 481 a ve srovnání s rokem 2019 dokonce o 9,7 %. „Navíc v průběhu posledních dvou pandemických let vznikalo výrazně méně subjektů, než jsme byli zvyklí v letech 2016 až 2019. Loni bylo založeno jen 482 nových firem, což je nejméně za posledních šest let,“ dodala Petra Štěpánová.

Vývoj v jednotlivých segmentech tohoto sektoru se nicméně zásadně liší. Maloobchod v nespecializovaných prodejnách je jediný segment sektoru (členěno podle kódu NACE), kde se v roce 2021 počet podnikajících firem zvýšil, a to výrazně. Počet těchto společností meziročně vzrostl o 14 % z 15 500 na 17 700, což představuje zhruba polovinu subjektů s předmětem činnosti maloobchod. Naopak počet firem v maloobchodu mimo prodejny, stánky a trhy loni klesl o 79 % z 3 121 na 671, maloobchod s výrobky pro kulturní rozhled ve specializovaných prodejnách o 73 % z 846 na 228, maloobchod s ostatními výrobky pro domácnost ve specializovaných prodejnách o 71 % z 2 365 na 689 a maloobchod ve stáncích na trzích o 66 % z 67 na 23. „Výraznější propad podnikatelské základny zaznamenaly oblasti, které byly více postiženy vládními opatřeními, jež si vynutil boj proti COVID-19,“ uzavřela analytička Dun & Bradstreet.

Maloobchod: společnosti s ručením omezeným a akciové společnosti

Vývoj podnikatelské základny OSVČ má obdobný trend jako mezi kapitálovými společnostmi. Celkový počet fyzických osob podnikajících na základě živnostenského oprávnění se loni snížil o 11 603 podnikatelů z 183 912 na 172 309, tedy o 6,3 %. Počet nových OSVČ byl v letech 2020 až 2021 nižší než v období 2016 až 2019. Na druhou stranu živnostenské oprávnění v posledních dvou letech rušilo méně podnikatelů než v době před pandemií.

Maloobchod: osoby samostatně výdělečně činné

SF/pb

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři