„S rostoucími disponibilními příjmy, které se přibližují průměrným hodnotám Evropské unie, se v regionu CEE móda a módní doplňky stávají jednou z hlavních kategorií zboží, za něž spotřebitelé své prostředky utrácejí,“ vysvětluje Mark Robinson, specialista výzkumu Colliers International pro CEE.
Přitom ovšem obchodní prosperita nezůstává samozřejmě omezena jen na zmíněnou módu. Obyvatelé střední a východní Evropy celkově utrácejí v obchodech více než kdy jindy - maloobchodní obraty narůstají v celém regionu, přičemž v roce 2017 tento nárůst dosáhl nejvyšší úrovně v Rumunsku, a to 11 %.
Výjimečná Praha
Prodej všech kategorií zboží se přitom koncentruje do obchodních center - v tomto směru je lídrem regionu Polsko, kde na tomto poli působí 500 různých subjektů. Celkem to představuje celkovou výměru 11,8 milionu metrů čtverečních hrubé pronajímatelné plochy.
V rámci CEE má z hlediska převládajících „retailových“ formátů trochu výjimečné postavení česká metropole – je v regionu jediným trhem s převládajícím high street segmentem. „Praha patří mezi 30 nejvyhledávanějších turistických destinací světa a v roce 2017 ji navštívilo více než 7 milionů turistů. To spolu se stabilní ekonomickou situací, rostoucími disponibilními příjmy a vysokým povědomím místních obyvatel o značkách vytvořilo ideální prostředí pro mnoho luxusních i módních brandů, které si ve městě zřídily přímé zastoupení. Z Prahy se tak v rámci celého regionu střední a východní Evropy stala prvotřídní destinace pro nákupy v segmentu high fashion,“ konstatuje Marjan Gigov, ředitel oddělení obchodu v Colliers International v České republice.
Móda v regionu CEE
(zastoupení značek podle zemí)
Móda jako obchodní tahák
Pro módní značky dnes region CEE představuje ideální prostor k expanzi. Dokazují to i statistická čísla – nejprestižnější módní značky tady dosahují obratu 350–450 eur na metr čtvereční prodejní plochy a měsíc.
Není proto divu, že do CEE míří nebo tady posilují jak kamenné prodejny, tak „módní“ internetové obchody. V posledních měsících do CEE přicházejí či expandují mezinárodní obchodní řetězce – k významným premiérám, respektive vstupu na trh došlo v Polsku (tady se jednalo o řetězec Primark), v Rumunsku (Victoria’s Secret) a Lotyšsku (Van Graaf). V regionu jsou ale velmi aktivní i místní, konkrétně polské značky, například Sizeer má dnes zastoupení na sedmi trzích CEE (Litva, Lotyško, Estonsko, Česká republika, Slovensko, Maďarsko a Rumunsko).
Jak už bylo řečeno, v souvislosti s celkovou maloobchodní konjunkturou se rychle rozvíjí také prodej módního zboží v segmentu e-commerce – ve čtyřech zemích regionu (v Bulharsku, Estonsku, Polsku a v České republice) se móda na celkovém objemu prodejů online podílí více než 30 %.
SF/pb