„V současné době je v Praze celkem 341 hotelu, což představuje
26 400 hotelových lůžek. Více než 50 % všech ubytovacích kapacit se přitom nachází ve vyšším segmentu čtyř- a pětihvězdičkových hotelů,“ říká Karel Klečka ze společnosti Jones Lang LaSalle. V průběhu minulé dekády zaznamenal hotelový trh v Praze prudký rozvoj. Nabídka hotelových kapacit se v té době rozšířila o zhruba 7 000 nových lůžek, z toho většina byla právě v zařízeních vyšších kategorií. Pak ovšem v roce 2009 přišla recese a pražský hotelový boom skončil. Dosavadní výsledky letošního roku ale signalizují, že situace se postupně lepší.
Vysoká konkurence a celkový útlum cestovního ruchu (výrazný především ve zmíněném roce 2009) byl příčinou toho, že pražský hotelový trh v následujících letech stagnoval. To se projevilo poklesem průměrných cen hotelových pokojů a zastavení nové výstavby. V roce 2011 nebyl na trh uveden žádný nový hotel a loni pouze jeden (Fusion Hotel *** ) . V roce 2012 se ale díky celkovému zlepšení hospodářské situace trh mírně zotavil a v současné době se plánuje či už probíhá výstavba pěti hotelových zařízení (Motel One *** , Holiday Inn Express *** , NH Senovážné **** ; U Hájků – 1. část ****; U Hájků – 2. část *****). A zároveň se zlepšují ekonomické výsledky hotelového segmentu.
Více návštěvníků
K návštěvníkům pražských hotelů patří především cizinci (90 %), přičemž například v roce 2012 byla Praha oblíbenou turistickou destinací Němců, Rusů, Italů, Britů a Američanů. Vzrůstající zájem o českou metropoli současně projevují turisté z Asie a Latinské Ameriky, když třeba počty návštěvníků z Číny či Brazílie meziročně stoupají o více než 20 %.
Navzdory stoupajícímu počtů zahraničních turistů, kteří Prahu navštěvují, se ceny hotelových pokojů v zásadě dlouho neměnily, v průměru se loni pohybovaly okolo 73 eur za noc. Důvodem byla vysoká konkurence, která drží ceny pod předkrizovou úrovní. „Nicméně obsazenost pražských hotelů vzrostla z 67 % v roce 2011 na loňských 69 %,“ říká Karel Klečka z Jones Lang LaSalle a dodává: „Největší návštěvnost vykazují pražské hotely na jaře, na začátku léta a na podzim, kdy se v Praze koná řada kongresů, festivalů a akcí s mezinárodní účastí.“
RevPAR roste
Zájem investorů o region střední Evropy se zvyšuje hlavně díky už zmíněnému postupnému růstu cen i obsazenosti pokojů. K přesnému hodnocení ekonomických výsledků hotelů se dnes využívá hlavně ukazatel RevPAR, který násobí průměrnou cenu pokoje s obsazeností hotelu. V prvním pololetí roku 2013 stoupl tento ukazatel ve srovnání se stejným obdobím loňského roku v Bratislavě o 10,7 %, v Budapešti o 8,4 % a v Praze o 2,4 %. Ve Varšavě se tento ukazatel v roce 2012 prudce zvýšil díky mistrovství Evropy ve fotbalu, nyní dochází k jeho korekci, kdy úroveň RevPAR klesá pod míru roku 2012.
Ke zvýšení ekonomické výkonnosti stávajících hotelů dále přispěl pokles výstavby v regionu, důsledkem čehož je i to, že investoři se proto musejí zaměřovat na nákup už existujících kapacit. Potíže jsou také stále nevelkou ochotou bank financovat hotelové investice. Přesto všechno v Cushman & Wakefield očekávají, že i příští rok bude na středoevropském realitním trhu ve znamení narůstajících investic do hotelových zařízení.