„Kromě toho, že se jedná o schválení dosud největší a 16 let staré změny územního plánu, jde rovněž o doručení první komplexní dohody v podobě plánovacích smluv s více investory zároveň. Pro Prahu se jedná o první příklad veřejnoprávní podoby smluv, jež přinesl nový stavební zákon. Po nákupu pozemků a budovy Nákladového nádraží Žižkov a získání povolení pro tramvaj tak pokračujeme i v cestě za rozvojem brownfieldu v novou obytnou čtvrť pro až dvacet tisíc obyvatel,“ uvedl náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Nový urbanistický plán, který byl v minulosti podpořen odbornou studií, vychází z cíle vytvořit převážně obytné domy doplněné o školy, parky a veřejné služby. „Je to velmi zásadní změna. Dojde ke změně charakteru území, což umožní postavit byty a školy. Vyroste tu nový kus města,“ řekl radní pro finance Zdeněk Kovářík.
V reakci na potřebu financování veřejné infrastruktury se město v posledních letech dohodlo s developery, kteří v oblasti plánují stavět, na kontribucích. Tyto příspěvky by měly přispět k výstavbě mateřských škol, sociálních zařízení, parků a rekonstrukci veřejných prostranství. Město podepsalo smlouvy nejen se společnostmi Finep, Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park, ale také s městskou částí Praha 3. Celková výše kontribucí dosahuje 1,4 miliardy korun.
„Výrazná část těchto prostředků půjde na rozvoj školství v lokalitě. Například součástí vyjednané plánovací smlouvy se společností Central Group je vybudování šestitřídní mateřské školy, ze smlouvy se společností Sekyra Group zase vyplývá finanční příspěvek přes 411 milionů korun na vybudování nové základní školy,“ uvedl místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš. Doplnil, že celkem v dotčeném území vznikne pět mateřských a dvě základní školy.
Další významnou částí projektu je rekonstrukce a nová výstavba historické budovy bývalého nádraží, kterou město v loňském roce koupilo za 1,43 miliardy korun. Tato funkcionalistická budova, postavená mezi lety 1934 a 1937, byla původně používána jako nákladní nádraží až do roku 2002. V budoucnu má sloužit jako prostor pro školu, byty, obchody a kulturní aktivity. Radní pro majetek Adam Zábranský uvedl: „Budova nádraží je obrovská a má velký význam pro lokalitu, která je jedním z největších brownfieldů v Praze a v následujících letech významně ožije. Co se týče budoucího využití objektu, určitě budeme chtít zrealizovat nástavbu, nicméně to teprve bude předmětem diskusí i s památkáři.“
Zdroje: Seznam zprávy, e15
Zdroj úvodní vizualizace: Central Group
remspace