Praha přesedá na hromadnou: Nové čtvrti, nádraží i tramvaje mění město ve prospěch udržitelné dopravy

Zatímco metropole roste a houstne, její vedení sází na strategický přesun od individuální dopravy k hromadné. Rozsáhlé investice do železniční, tramvajové i příměstské dopravní infrastruktury mají za cíl snížit emise, zlepšit dostupnost bez nutnosti automobilové dopravy a zvýšit kvalitu života obyvatel. Projekty jako nové dvoupodlažní podzemní nádraží, návrat tramvají na Hlavní nádraží nebo transformace brownfieldů v dopravní uzly jsou projevem promyšlené klimatické a dopravní strategie. Praha tak přesedá – a s ní desítky tisíc každodenních cestujících.

Jedním z klíčových uzlů této transformace je Smíchov. Území v okolí Smíchovského nádraží, které bylo po desetiletí vymezeno nevyužívanými kolejemi, industriálními objekty a bariérovým charakterem, se díky spolupráci městské části Praha 5, hlavního města Prahy, státních institucí, dopravců a developerů proměňuje v moderní dopravní terminál a zároveň plnohodnotnou městskou čtvrť. V rámci nově navrženého dopravního uzlu vznikne jeden z největších terminálů v Česku, který spojí železnici, metro, tramvaje, autobusy a systém parkování P+R. Terminál, jehož podobu navrhl ateliér A69–architekti, počítá i s propojením pro pěší a cyklisty a se zachováním historických hodnot území.

Vedle terminálu vyrůstá i nová čtvrť Smíchov City, jejíž výstavba je rozdělena na severní a jižní část. Severní část, budovaná jako první, nabízí klasickou blokovou strukturu města s různorodou architekturou a kapacitou přibližně tisíce obyvatel. Jižní část, kde vznikne i nová centrála České spořitelny, navržená kanceláří Baumschlager Eberle Architekten ve spolupráci s Pavel Hnilička Architects+Planners, bude přirozeným pokračováním této struktury. Obě části propojí hlavní městská třída s podélným parkem.


Dalším výrazným zásahem do městské infrastruktury je obnova historické tramvajové trati přes hlavní nádraží, která povede z Bolzanovy ulice a zpřístupní tak horní část Václavského náměstí. Projekt řeší hned několik klíčových problémů pražské MHD – přetížení uzlů jako Karlovo náměstí nebo Lazarská, omezené možnosti přestupu mezi tramvajemi a železnicí na Hlavním a Masarykově nádraží i dlouhodobou absenci tramvajové dostupnosti horní části centra. Nově vznikne i tramvajová zastávka Muzeum ve směru do centra, umístěná mezi historickými budovami Národního muzea.

Praha se však neomezuje jen na povrchovou dopravu. Jeden z nejzásadnějších infrastrukturních projektů současnosti je dvoupatrové podzemní nádraží pod současným Hlavním nádražím, které bude srdcem železničního uzlu Praha. Vznikne zde nová podzemní stanice s kapacitou až 16 vlaků za hodinu v každém směru a se dvěma novými vestibuly – jedním na náměstí Winstona Churchilla, druhým v prostoru stávající odbavovací haly. Nádraží bude napojeno na dva nové tunely, které povedou k novým zastávkám Florenc, Karlín, Václavské náměstí a Karlovo náměstí. Projekt za 185 miliard korun má být realizován mezi lety 2035 až 2047.

Zcela jiný, ale neméně významný přístup k transformaci představuje vznik Drážní promenády ve Vršovicích, která má navázat na evropské trendy konverze železničních koridorů na rekreační zóny. Promenáda bude sloužit pro pěší, cyklisty i bruslaře a zároveň zachová cenné industriální prvky jako mosty, podchody nebo historická návěstidla. V první etapě vznikne úsek mezi ulicemi U Seřadiště a Dolínecká, na který naváže propojení až ke stanici Praha-Vršovice.

Mezi další zásadní transformační projekty patří výstavba nové železniční stanice Praha-Bubny, která vznikne jako součást rychlodráhy na letiště. Stanice bude mít dva vestibuly, obchodní pasáže, vyhlídkovou terasu a bude architektonicky navazovat na chystanou čtvrť Bubny–Zátory včetně nové Vltavské filharmonie.

Zdroje: Seznam Zprávy, CAMP Praha

Zdroj úvodní vizualizace: IPR Praha

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři