Praha jako jedna z nejpopulárnějších turistických destinací světa je současně – a logicky – také nejrozvinutějším maloobchodním trhem celé střední Evropy. Ve srovnání s ostatními městy regionu Praha nabízí nejvíce luxusních značek a navíc takřka výhradně na svých „high street“.
„V ostatních zemích regionu vstupuje většina obchodníků na trh prostřednictvím nákupních center a teprve potom otvírají své první obchody na místních nákupních třídách. Výsledkem pak je, že tyto obchodní třídy svou nabídkou zaostávají za nákupními centry. Jedinou výjimkou kromě Prahy je Budapešť,“ říká Beatrice Mouton, vedoucí maloobchodního oddělení JLL pro střední Evropu.
Příčin přitažlivosti české metropole pro prodejce luxusního zboží je více. Především je to kupní síla místní populace, Praha dosahuje jednu z nejvyšších hodnot HDP na jednoho obyvatele v rámci celé Evropy. Tento obchodní potenciál ještě rozšiřují miliony turistů, které Praha láká svými historickými památkami. V tomto ohledu hraje roli i výhodná poloha a v některých směrech unikátní dopravní možnosti. Tak například má Praha jako jediná v oblasti přímé letecké spojení se Soulem a pro Korejce je tedy jakousi vstupní brána do celého regionu.
Z těchto i dalších důvodů se Praha umístila jako deváté nejatraktivnější město pro mezinárodní maloobchodní značky v Evropě. V žebříčku přitom předstihla i taková města jako Vídeň, Berlín, Hamburk či Amsterodam. Její atraktivitu v tomto směru ostatně potvrzuje i pokračující expanze prestižních značek na český trh, v poslední době jsou to třeba Tommy Hilfiger, Tod’s, Harmont & Blaine, Pal Zileri, Tombolini, Zenith, Bell&Ross, Michael Kors, Jimmy Choo, Tiffany & Co. či Minelli.
Foto: Václav Pastucha