Praha koupí Nákladové nádraží Žižkov za 1,43 miliardy korun: Plány na revitalizaci a výstavbu nové čtvrti

Praha se rozhodla investovat do rozvoje jednoho z největších brownfieldů ve městě – historického Nákladového nádraží Žižkov a přilehlých pozemků od Českých drah za částku 1,43 miliardy korun. Tento čtvrtek to schválili zastupitelé hlavního města, což spustí rozsáhlý projekt revitalizace památkově chráněného objektu a přilehlé oblasti.

Budova Nákladového nádraží Žižkov, postavená mezi lety 1934 a 1937, se nachází na okraji Žižkova a je známá svou funkcionalistickou architekturou. Původnímu účelu přestalo nádraží sloužit v roce 2002, příslušná trať byla oficiálně zrušená k začátku roku 2016, přičemž část prostor využívají umělecké ateliéry a provozovny. Nyní, po dlouhých letech plánování, se Praha rozhodla vykoupit nádraží i okolní pozemky, aby mohla realizovat své plány na vznik nové moderní městské čtvrti.

Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky vlastní ČD, které v minulosti založily společný podnik s developerskou firmou Sekyra Group za účelem rozvoje areálu. Firma má proto předkupní právo na parcely jižně od budovy nádraží, kde hodlá stavět byty. Donedávna měla i právo na odkup nádraží, kterého se však po jednání s Prahou a ČD vzdala výměnou za záruky od města, že nepřijde o možnost stavět byty v plánovaném rozsahu.

V rámci plánu má být historická budova přeměněna na multifunkční centrum s prostory pro kulturu, školy, byty, kanceláře a další veřejnou vybavenost. V sousedství nádraží vznikne nová městská čtvrť, která by měla nabídnout byty pro až 15 000 nových obyvatel. Mezi developery, kteří již v oblasti začali stavět, patří i Central Group, Penta Real Estate a Finep.

Zdroj: MHMP

V příštím roce se zahájí také jednání o tom, co v nádražní budově bude, jak bude rekonstrukce vypadat a kdo ji zaplatí. Revitalizace totiž patrně vyjde na několik miliard korun. „Rozhodnutí, jestli to město bude dělat samo nebo s nějakým finančním partnerem, bude záležet na tom, co bude obsahem té budovy. Na tom je třeba se teprve dohodnout. Teď je předčasné o tom mluvit,“ řekl primátorův náměstek Petr Hlaváček.

Radní pro finance Zdeněk Kovářík nicméně uvedl, že z ekonomického pohledu budou určitě muset převažovat ziskové způsoby využití. „Peníze za to, co jsme koupili, se nám nevrátí, s tím nepočítáme. Nesmí to ale pro nás znamenat ani korunu, kterou bychom platili do provozu, čili budeme hledat takové využití, které bude mít kladné skóre,“ vysvětlil.

V plánu je výstavba až 10 000 nových bytů, což podtrhuje potřebu dostatečné dopravní a veřejné infrastruktury. K rozvoji celého území je i plánovaná výstavba tramvajové trati, která propojí novou čtvrť s městskou hromadnou dopravou. Trať bude dlouhá přibližně dva kilometry a povede od ulice Jana Želivského až k Jarovu, přičemž využije stávající železniční koleje. Výstavba by měla začít v roce 2026. V návaznosti na to vznikne nová Jarovská ulice, která propojí lokalitu s plánovaným úsekem vnitřního okruhu a uleví tak dopravní situaci v okolí.

Krok hlavního města ocenil místostarosta Prahy 3 Pavel Dobeš. „Budova je klíčem k rozvoji celého území. Pokud zde má vyrůst nová městská čtvrť s cca deseti tisíci byty, pak je nezbytné, aby se z budovy stalo kulturně-společenské centrum, musí zde být vybudována dostatečná dopravní obslužnost, školské kapacity a další veřejná vybavenost,” uvedl.

Zdroj: E15, ČTK
Zdroj úvodní vizualizace: Penta Real Estate

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři