Dark Stores, neboli temné obchody, fungují jako menší mezisklady online prodejců a jsou určené pro rychlé dodávky zboží v jejich nejbližším okolí. Provozovatelům e-shopů umožňují garantovat v určité oblasti dodání i do 15 minut od objednání, což jim dává velkou konkurenční výhodu. Realitnímu trhu tento trend zase dává příležitost pronajmout skladové prostory, které patří k méně atraktivním, a proto zůstávaly dlouhodobě neobsazeny. Provozovna typu Dark Stores totiž nemusí být viditelná pro kolemjdoucí a lákat tak zákazníky, potřebuje jen dobrou dopravní dostupnost, především s ohledem na rozvážející kurýry, ale i neustálé doplňování zásob, které obvykle probíhá na denní bázi. Nejčastěji se jedná o prostory o ploše 350 – 500 m2. „Ideální lokace pro Dark Stores je sice uprostřed hustě obydlené oblasti, prostory však mohou být situovány v zapadlejších ulicích, často třeba i ve vnitroblocích. Obvykle se jedná o nejlevnější části dané oblasti. V Praze se aktuálně sazby nájemného za tento typ prostor pohybují i pod 10 eur za metr čtvereční měsíčně, což je v průměru o 60 % méně než v lepších lokalitách,“ vysvětluje Marjan Gigov ze společnosti Colliers a dodává: „Trend Dark Stores může postupně změnit tvář měst či některých oblastí. Provozovatelů těchto služeb přibývá, a navíc se obvykle snaží vybudovat hustou síť poboček. Proto můžeme očekávat, že na realitním trhu vzroste o místa tohoto typu zájem, a to nejen v Praze, ale i v dalších větších českých městech.“
Vedle skladu i kuchyně
Vedle samotného konceptu Dark Stores u nás v poslední době sílí i příbuzný trend označovaný jako Cloud Kitchen (též Virtual nebo Ghost Kitchen). Jde o přípravny online objednaných jídel, které jsou pak zákazníkům dodávány prostřednictvím rozvážkové služby – doručovací platformy nějaké třetí strany, jako jsou například systémy Uber Eats, Wolt či Bolt. Využívány mohou být i cateringovými společnostmi. Stejně jako u Dark Stores není ani v případě Cloud Kitchen provozovna určena k přímé obsluze zákazníků, proto může být situována i do zapadlejších částí městských čtvrtí. Důležitá je však dobrá dopravní obslužnost a rychlá a pružná distribuce. „Služby cloudových kuchyní začínají kromě běžných zákazníků využívat i restaurace nebo hotely, které pak mohou své drahé prostory ve frekventovaných a atraktivních lokalitách využít plně pro své hosty. Podobně jako Dark Stores si i Cloud Kitchen obvykle vystačí s prostory od 300 do 500 metrů čtverečních,“ vysvětluje Marjan Gigov s tím, že první cloudovou kuchyní v Praze je MyFoodPlace, kterou již využívá řada zavedených restaurací k přípravě jídel určených pro rozvoz nebo cateringové akce.