„Coworkingový trh v Praze se kontinuálně rozvíjí, v poslední době je patrná zejména konsolidace větších hráčů. Nejvíce expandují lokální poskytovatelé jako Scott & Weber nebo Worklounge. zahraniční firmy, pro které Praha zatím není klíčovým trhem, se drží spíše zpátky. Expanze probíhá jednak otevíráním nových lokalit, ale zároveň dochází k pohlcování menších poskytovatelů s jednou či dvěma pobočkami,“ říká Jaromír Sachunský, Head of Research společnosti Procházka & Partners.
Dlouhodobě nejatraktivnějším coworkingovým centrem v Evropě je Londýn, kde tyto prostory tvoří přes 10 % celkových kancelářských ploch. Coworking je populární také v Nizozemsku, kde zaměstnanci ve velké míře pracují formou zkrácených úvazků a nemají tak velkou potřebu trvalého pracovního místa. Praha je s 3 % coworkingových prostor na stejné úrovni jako Varšava či Budapešť.
Mezi klíčové rozhodující faktory využívání coworkingových služeb patří zejména redukce počátečních nákladů na vybudování kancelářských prostor a větší flexibilita nájemní smlouvy. Zároveň mohou zaměstnavatelé využívat a měnit velikost prostor podle aktuálních potřeb či nabídnout zaměstnancům rozmanitější pracovní prostředí. Hned několik firem z IT sektoru využilo coworkingové varianty při vstupu na nový trh, například americké společnosti Pure Storage či SentinelOne. Obě firmy se již z coworkingů přestěhovaly do vlastních kanceláří, kde budou mít prostor pro větší expanzi.
„V zahraničí jsou dlouhodobými klienty coworkingových center často i největší nadnárodní korporace, které jsou schopné si pronajmout celý prostor o velikosti několika tisíc metrů čtverečních najednou. U nás je tento přístup spíše výjimečný, ale například společnost Microsoft takové prostory využívá v rámci administrativního parku Brumlovka, kde si zároveň dlouhodobě pronajímá své vlastní kanceláře,“ doplňuje Jaromír Sachunský.
Aktuální stagnace stavby nových kancelářských objektů může být v Praze překážkou pro další růst. S omezeným množstvím nových administrativních budov v posledním období se očekává, že pokud budou poskytovatelé chtít rozšířit své aktivity, budou se muset zaměřit na stávající objekty nebo prostory ve výstavbě. V případě přílišného otálení se může stát, že v dalších dvou letech žádné nové prostory v atraktivních lokalitách k dispozici nebudou.
remspace