Jak budete pokračovat?
Budeme stavět – pravděpodobně dále v linii ulice Na Florenci směrem k magistrále.
A kdy ji podkročíte – jak vám ostatně naplánovala Zaha Hadid?
Uvidíme, jak se věci budou vyvíjet. Pořád čekáme na změnu územního plánu. Je to věc trochu nepochopitelná. Ve spolupráci s městem jsme právě na území pro to podkročení, jak říkáte, uspořádali mezinárodní architektonickou soutěž. Participovaly na ní všechny instituce, které mají do výstavby v Praze co mluvit, počínaje samotným městem a konče různými dotčenými orgány. Soutěž proběhla, mezinárodní porotou byl vyhlášen vítěz, všichni byli nadšeni. Výsledek byl schválen magistrátem. Ovšem to bylo v roce 2021, bohužel dodnes není potřebná změna územního plánu schválena. Takže v tomto okamžiku nemůžeme nic projektovat.
Naproti přes kolejiště Masarykova nádraží se už blíží ke konci výstavba nového hotelu, což je také váš projekt. Nejvyšší čas, aby se kolejiště přemostilo a spojil se tak Florenc s Hybernskou ulicí.
To my ovšem nepřemostíme – to je záležitost a projekt Správy železnic. Penta se na tom podílí finančně a samozřejmě všechno společně konzultujeme a koordinujeme. Ta spolupráce je opravdu dobrá, přestože SŽ je státní podnik a pracuje tedy jinak než soukromý sektor. Ale ještě si to vyžádá tak tři roky, předtím se mimo jiné musí rekonstruovat nádražní nástupiště.
V portfoliu nemáte jen Masaryčku…
Pochopitelně máme řadu dalších projektů, v současnosti dále stavíme byty i kanceláře. Právě nyní otevíráme další dva kancelářské domy na Waltrovce, je to 30 000 metrů čtverečních a ze 70 % jsou obsazené. Velkou věcí je vybrání vítěze soutěže na zástavbu 4. kvadrantu Vítězného náměstí, takže začneme projektovat. A vedle 4. kvadrantu už probíhá výstavba bytového domu Victoria Palace.
Leckdo si dnes stěžuje na stav pražského kancelářského trhu, především na redukci poptávky, vyvolanou hybridními systémy práce. Přidáte se?
Určitě ne, podle nás trh celkem funguje. Bude to ovšem také tím, že my kanceláře stavíme buď ve stále atraktivním centru, nebo v zavedených lokalitách, jako je třeba právě Waltrovka. Pokud bych si chtěl na něco stěžovat, tak spíše na drahé bankovní úvěry. Musíme dnes velmi pečlivě počítat, co se ještě vyplatí a co už ne. A co se týká té slabší poptávky – podle mne situace není tak zlá. Myslím, že už mnoho firem přišlo na to, že většina prací prostě probíhá v týmu – o samotě doma za stolem lze asi vymýšlet počítačové programy, ale ne o mnoho víc. Lidé se zkrátka musí potkávat a je potřeba, aby se na pracovišti někdy viděli všichni najednou. A k tomu jsou zapotřebí odpovídající kancelářské prostory. A je tu ještě jeden faktor. O kvalitní pracovníky je dnes nouze a příjemné a dobře vybavené kanceláře na dobrém místě jsou jedním z faktorů, které je přitahují. Takže zájem o kvalitní kanceláře bude vždy. S tím, že home office je pro zaměstnance příjemný bonus, to nijak nekoliduje.
V posledních letech se nové pracovní modely řeší snad všude. A to různě: někde čtyřdenním pracovním týdnem, jinde zaváděním pevných pravidel pro práci doma. Jak je to u vás?
Když jsme se stěhovali do těchto prostor, Marek Dospiva některé naše zaměstnance trochu vylekal. Podle něj to je tak hezké prostředí, že není důvod být doma! Ale v praxi jsme liberální. Práci doma nezakazujeme -pokud to okolnosti dovolují.
Poslední otázka úplně odjinud. Hodně diskutovaným fenoménem je dnes umělá inteligence. Jak je to s AI a s vámi?
Samozřejmě nás to musí zajímat, zkoušíme její různé nástroje a pomalu je zahrnujeme do naší práce. Hodně se mluví o tom, že AI nahradí leckteré profese, já si nicméně myslím, že právě sektor realitního developmentu to moc nepostihne. Domnívám se ale, že na některé profese to může mít velký dopad. Myslím, že třeba část práce advokátního koncipienta může AI snadno nahradit. A takových příkladů bude jistě více. Například jsme chatbotu zadali tvorbu článku o projektu Masaryčka a vyšel z toho docela smysluplný materiál. Možná není daleko doba, kdy novinářů už nebude zapotřebí…
Děkuji vám mockrát za rozhovor.
Petr Bým