Elektrobusy byly v rámci dvou bezplatných linek poprvé uvedeny do provozu v únoru 2016; za své nepřetržité fungování přepravily více než 600 000 cestujících a najely přes 40 000 kilometrů. Jeden elektrobus ujede denně v průměru 100 km a přepraví na 1 800 cestujících během 50 jízd.
Z nedávného průzkumu společnosti PASSERINVEST GROUP mezi zaměstnanci BB Centra vyplývá, že kyvadlové linky využívá 45 % dotazovaných. Přitom nadpoloviční většina respondentů uvítala zařazení elektrobusů do provozu, jejich šetrnost k životnímu prostředí a je spokojena i s jejich tichým chodem a čistším prostředím.
Pohodlí a ekologie
„Během roku fungování elektrobusů jsme zaznamenali velký počet kladných ohlasů. Vysoký počet přepravených cestujících je pro nás důkazem, že jsou naše bezplatné linky značně využívány nejen zaměstnanci BB Centra, ale i obyvateli přilehlého okolí. Proto chceme jít touto cestou i do budoucna a více tím přispět ke snížení emisí a hlučnosti v BB Centru a jeho okolí. Důraz na ochranu životního prostředí je jednou z našich priorit při budování BB Centra,“ říká Radim Passer, předseda představenstva PASSERINVEST GROUP. Daniel Beneš, předseda představenstva a generální ředitel společnosti ČEZ, k tomu podotýká, že ČEZ na přínosy elektrického pohonu v individuální i veřejné dopravě poukazuje dlouhodobě: „Jsme proto rádi, že za dvanáct měsíců provozu elektrobusů na trase Budějovická – BB Centrum se v praxi naplno projevily jejich výhody v podobě nulových emisí, nízké hladiny hluku i ekonomiky provozu.“
Elektřina je spolehlivá a levná
„Elektrobusy se v každodenním pražském provozu velmi osvědčily,“ říká generální ředitel Arriva Daniel Adamka „Prvotní dětské nemoci se podařilo velmi rychle odstranit. Každý z elektrobusů má na svém tachometru už přes 20 tisíc kilometrů, jezdí vždy v pracovní dny a jejich provozní spolehlivost je velmi dobrá. Jedno nabití přes noc zajistí bez problému jejich celodenní provoz s cestujícími mezi Budějovickou a BB Centrem. Elektrobusy patří do center měst a měly by se do budoucna stát ekologickým standardem každého většího města,“ míní Adamka. Upozorňuje také na zajímavé detaily provozu elektrobusů v BB Centru, například na wi-fi pokrytí všech vozidel či skutečnosti, že energii pro nabití plné kapacity baterií jednoho elektrobusu Jaderná elektrárna Temelín vyrobí za necelou půlvteřinu. Na místě je také konstatování, že přímé zapojení developerských společností do provozování veřejné dopravy je zatím unikátní, PASSERINVEST GROUP je v tomto ohledu patrně u nás průkopníkem. Současná koncentrace domácího developmentu na rozsáhlejší projekty, které vposledku budou představovat nové městské čtvrtě, nicméně tento trend či fenomén nepochybně posílí.
SF/pb
Problematice dopravní infrastruktury a obslužnosti ve spojitosti s výstavbou a developmentem bude věnováno diskusní setkání, které chystáme na 9. března do pražského hotelu Juris Inn. Jedním z panelistů tohoto semináře bude Martin Unger z PASSERINVEST GROUP. Partnerem akce je advokátní kancelář bnt | attorneys-at-law. Více informací na http://new.stavebni-forum.cz/diskusnisetkani/doprava-a-vystavba-ve-meste/