V letošním červenci převýšily tržby českých obchodních center hodnoty z téhož období loňského roku i z roku předloňského, tedy předkrizového. Údaje o výkonnosti OC, které shromáždila společnost Cushman & Wakefield (jedná se převážně o menší až středně velká centra v českých regionech), ilustrují i další pozitivní trendy.
Po úplném znovuotevření obchodů v OC letos v květnu a červnu tržby (pro toto srovnání se do tržeb OC nezapočítaly tržby supermarketů a hypermarketů, které nebyly v souvislosti s pandemií uzavřeny) i návštěvnost převýšily hodnoty ze stejného období loňského roku a tento trend pokračoval také v prázdninových měsících. Tržby byly oproti roku 2020 vyšší v červenci o 3 % a v srpnu dokonce o 11 %. Proti předkrizovému roku 2019 byly tržby v červenci ještě o dvě procenta nižší, v srpnu již ale předloňské hodnoty převýšily téměř o 7 %.
Méně často, ale více
Návštěvnost byla v létě 2021 o něco vyšší než v předchozím roce, úrovně z roku 2019 ale tyto hodnoty ještě nedosahují – v obou měsících byly zhruba o pětinu níže než před krizí. Jan Kotrbáček z Cushman & Wakefield k tomu dodává: „Stále tak platí, že lidé nákupní centra navštěvují spíše méně často, ale při každé takové návštěvě nakoupí větší objem zboží najednou.“
I když jsou tržby i návštěvnost po květnovém plném znovuotevření OC setrvale vyšší než ve stejných měsících loni, za celý letošní rok od ledna do srpna jsou jejich hodnoty stále nižší než za loňských prvních osm měsíců, a to asi o 11 % Oproti předkrizovému roku 2019 je to o více než třetinu méně.
„Situace se samozřejmě liší podle lokality a také typu obchodního centra: mnohem rychlejší růst tržeb i návštěvností vidíme v nákupních centrech mimo Prahu, a to zejména v těch větších na periferiích měst,“ říká J. Kotrbáček.
Graf 2: Meziroční srovnání vývoje návštěvnosti v nákupních centrech
Zdroj: Cushman & Wakefield
Kategorie zboží, jejichž prodejnám v OC se v létě dařilo nejlépe, zůstávají stejné jako bezprostředně po znovuotevření. Nejvyšších obratů v červenci a srpnu dosáhli prodejci elektroniky, hypermarkety a obchody se zbožím pro zdraví a krásu. Tyto tři segmenty svým obratem od května už setrvale přesahují hodnoty z předkrizového roku. Naopak převážně pod nimi se drží tržby prodejen oděvů a také v restauracích a kavárnách - ale i u nich od konce restrikcí jde vývoj ke snižování propadu.
Menší zájem investorů
Ve třetím čtvrtletí letošního roku se na českém investičním trhu zobchodovaly maloobchodní nemovitosti v celkovém objemu 100 mil. eur. Souhrnně za první tři letošní čtvrtletí tak transakce v tomto typu nemovitostí dosáhly celkem 187 mil. eur, což je zhruba o třetinu méně než ve stejném období loni.
Investice do komerčních nemovitostí
(v mil. eur)
Typ nemovitosti | Q1-Q3 2021 | Q1-Q3 2020 | Meziroční změna |
Kanceláře | 402 | 264 | 52 % |
Logistika | 314 | 195 | 61 % |
Maloobchod | 187 | 285 | -34 % |
Celkem | 903 | 744 | 21 % |
Zdroj: Cushman & Wakefield
„Převážnou část letos zobchodovaných maloobchodních nemovitostí tvoří retail parky, ale výrazně roste také zájem investorů o obchodní centra. Dění kolem koronavirové krize prokázalo odolnost celého segmentu maloobchodních projektů a přetrvávající chuť zákazníků se do obchodních center po jejich znovuotevření vždy opět vracet,“ popisuje situaci na investičním trhu Michal Soták ze společnosti Cushman & Wakefield.
SF/pb