Obchodní centra na vlně redesignu, revitalizací i výstavby 

V České republice letos v obchodních centrech přibude 29 000 m2 nových ploch. Ty zahrnují zbrusu nové Centrum Stromovka v Praze 7 a rozšíření jednoho z nejstarších obchodních center v České republice - Avion Shopping Park Brno se zvětší o 14 000 „čtverců“ na celkovou plochu 94 000 m2. Největší přírůstky však trh čekají až v následujících letech, kdy dojde k dokončení hned několika velkorysých projektů.

„Potřeba nových prostor v nákupních centrech střední a východní Evropy je ve velké míře ovlivňována makroekonomickými trendy, například v Polsku byl růst poháněn silnou ekonomikou a staví se tu v hojné míře. Vzrůstající roli však také hrají měnící se zvyklosti spotřebitelů a vzestup online nakupování, které ale výrazněji dopadá zvláště na západní trhy,“ říká Jan Kotrbáček z poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Současně dodává: „Trendem poslední doby jsou především revitalizace stávajících center - u nás se nedávno otevřely zrevitalizované Fénix v Praze, OD Prior ve Zlíně nebo OC Galerie Butovice, kde se otevřela i nová Kika.“

Pravá žeň teprve přijde

Nejvíce nových velkých „retailových“ ploch ovšem na Česko čeká po roce 2020. V centru Prahy vzniká velkorysý multifunkční projekt Savarin, který propojí Václavské náměstí s ulicemi Na Příkopě a Jindřišskou. Celková obchodní plocha tohoto dlouho připravovaného projektu společnosti Crestyl bude činit přes 35 000 m2. Jedním z hlavních nájemců projektu Savarin bude také vůbec první „food hall“ svého druhu ve střední Evropě  společnosti Time-out. „Příchod tohoto velkého hráče potvrzuje trend, že gastronomie hraje v maloobchodu stále větší roli,“ říká Jan Kotrbáček, který se podílel na příchodu této značky do Česka.

Leccos se bude dít i v moravské metropoli: Brno čeká rozšíření nákupního centra Královo pole a kompletní revitalizace území Tesco Dornych, kde vznikne multifunkční projekt s maloobchodní plochou přes 33 000 m2. V Plzni pak vyroste nový multifunkční projekt podél ulice Americká a v centru Zlína projekt Fabrika. Do budoucna plánuje rozšíření i pražské obchodní centrum Zličín. Zároveň dochází k mnoha revitalizacím.

Co čeká český retail

E-commerce není brzda

S postupujícím vyzráváním trhů obchodních center bude ve většině evropských zemí docházet ke stále výraznější polarizaci mezi úspěšnými špičkovými objekty a neúspěšnými druhotnými lokalitami, které boj o přežití donutí k diverzifikaci - říká výzkumná zpráva společnosti Cushman & Wakefield. V České republice je trh téměř saturovaný a do jisté míry to platí pro řadu dalších evropských zemí. Studie European Shopping Centre: The Development Story (Evropská obchodní centra: zpráva o výstavbě) uvádí, že v roce 2018 bylo v Evropě dokončeno jen 2,6 mil. m2 nových prostor v obchodních centrech - to je o 28 % méně než v roce 2017. Současně tento výsledek za rok 2018 představuje nejmenší objem dokončených projektů za posledních 24 let a je srovnatelný s údaji z počátku 90. let 20. století, kdy se ve střední a východní Evropě otevírala první tradiční obchodní centra.

Kde se daří výstavbě OC

Navzdory skutečnosti, že tempo nové výstavby v posledních pěti letech zpomaluje, celková velikost evropského trhu stále roste a v současnosti dosahuje 168,1 mil. m2. V důsledku toho se mezi obchodními centry zostřuje konkurence. Developeři se snaží udržet své pozice na trhu, a proto se zaměřují na projekty přestaveb a rekonstrukcí, jejichž cílem je vybudovat kultivované, moderní a esteticky působivé prostory pro nákupy a trávení volného času. Platí to takřka všeobecně – nové kapacity čeká „velký“ retail hlavně v Turecku a Rusku, přičemž značné přírůstky se očekávají i ve vyspělých západoevropských zemích, kde se ovšem bude do značné míry jednat především o rozšiřování, respektive redesign stávajících obchodních objektů. Nebrání tomu ani dynamický rozvoj e-commerce. Například ve Velké Británii sice pokračující posun směrem k internetovému obchodování vyvolal uzavření některých prodejen, avšak jistý převis nabídky nebrzdí rozvoj obchodních center. Developery od další výstavby neodradil – spíše je pouze přiměl usilovat o přilákání většího počtu návštěvníků nabídkou jedinečných a interaktivních zážitků v centrech rozšířených o možnost volnočasových aktivit a smíšené využití.

SF/pb

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři