Disponuje totiž v rámci evropského kontinentu relativně levnou pracovní silou, vhodnou geografickou polohou a dobrou dopravní infrastrukturou. To výrobcům umožní ušetřit náklady včetně těch za dopravu, zkrátit dobu dodání a zvýšit flexibilitu dodávek. Vyhnou se přitom rizikům spojeným s narušením dodavatelských řetězců, jichž jsme byli nedávno svědky, rostoucím nákladům na lodní dopravu a negativnímu vnímání výroby z hlediska ESG. Hlavním cílem takových relokací výrobních kapacit v rámci CEE přitom budou země, jež disponují výhodami členství v EU a nacházejí se v blízkosti západních trhů. Z tohoto hlediska je Česko pro tyto účely doslova žhavým kandidátem.
„Několik takových přesunů již proběhlo – do Česka svůj výrobní závod v posledních měsících umístila například společnost Jungheinrich. Víme už o mnohých dalších výrobcích, kteří Českou republiku či region střední Evropy zvažují jako jednu z preferovaných destinací, takže určitě budeme svědky dalších podobných aktivit, jež podpoří zdejší ekonomiku a zaměstnanost. Obecně se jedná o poptávky s přidanou hodnotou, tedy jak výrobní kapacity, tak vývojová centra, která mohou nabídnout zajímavé příležitosti i pro své dodavatele, jimiž se mohou stát lokální firmy,“ popisuje současnou situaci Jiří Kristek z Cushman & Wakefield.