Nejvíce medializovanou developerskou firmou roku 2010 se u nás podle statistik společnosti Newton Media stala předlužená Orco Property Group, kterou loni média zmínila v 1025 příspěvcích. Pozornost přitahovala právě zejména špatná finanční situace celé skupiny, její soudní ochrana před věřiteli i proces schvalování záchranného plánu – na tomto poli se média věnovala hlavně plánovanému odprodeji pozemků v Praze, vedle toho i osudu megalomanského projekt Bubny.
Značnou část publicity značky Orco ovšem tvořilo burzovní zpravodajství, které mapovalo pohyb akcií společnosti (57 % všech příspěvků). Z tohoto úhlu pohledu v pořadí druhá nejmedializovanější developerská firma, Central Group, se svými 991 příspěvky je vlastně vítězem pomyslného klání o developerskou mediální celebritu roku. Nepochybně i díky tomu, že Central Group plnila také stránky bulvárního tisku. Především díky vlastnictví soutěže Miss ČR – vděčným tématem se stal konkurenční boj mezi její prezidentkou Taťánou Kuchařovou a Michaelou Maláčovou, která organizuje Českou Miss. Média seriozněji zaměřená zase poměrně hodně rozebírala aféru údajných daňových úniků a policejní vyšetřování a razii v sídle společnosti, které nakonec vyústilo v zatčení výkonného ředitele Aleše Novotného.
Zcela jiného rodu byla loňská publicita společnosti Ekospol. Ten si v průběhu roku přízeň médií vysloužil celkem 909×, na rozdíl od předchozích společností v ní ale nefigurovaly žádné výrazné kauzy. Akcelerátorem přítomnosti Ekospolu v médiích byly především komentáře generálního ředitele Evžena Korce k situaci na pražském rezidenčním trhu, které doplňovaly firemní analýzy – je možné konstatovat, že na tomto poli toho Ekospol novinářům nabízí podstatně více než jiné developerské firmy. V poměrně těsném závěsu za už uvedenými třemi firmami na mediálním žebříčku loni stály Finep (861 příspěvků) a Sekyra Group (791), zatímco další developerské skupiny už tolik pozornosti médií nepřitahovaly.
{{nahled(/data/images/id18623–02.jpg)}} Medializace developerů za rok 2010
Mediální hitparádu developerských osobností či celebrit vzhledem k výše uvedenému suverénně ovládl Evžen Korec (587 příspěvků), který v médiích opakovaně hodnotil stav domácího trhu s byty: „I když se několik desítek dokončených bytů v každém čtvrtletí prodá, stále se za stejné období také stovky bytů zahájených v době boomu dokončí, což na trhu doplní nabídku. Celkový počet neprodaných bytů tedy narůstá.“ (článek „České stavebnictví krizi nepřekonalo“, Deník 4.12.2010). Stříbrný Dušan Kunovský, předseda představenstva a spolumajitel společnosti Central Group, v médiích zase komentoval zejména aféru daňových úniků Central Group – celá situace je podle něj důsledkem konkurenčního boje. Mimo to jej média spojovala s „válkou miss“ a také zaregistrovala účast D. Kunovského na Rallye Dakar. Přesto měl protagonista Central Group ve výsledku o polovinu méně příspěvků než Evžen Korec, konkrétně 213. Na třetí příčku žebříčku mediálních celebrit vystoupal Jiří Pácal, ředitel společnost Central Europe Holding (208 příspěvků), který je pro své neotřelé názory v médiích velmi oblíben. Jeho publicitu navýšila například zpráva otištěná v 74 regionálních mutacích Deníku „Majitelé bytů: z nájmů sotva zaplatíme údržbu“ (17.12.2010), ve které komentoval ukončení regulovaného nájemného pro zhruba 400000 bytů. Pětici médii nejčastěji uváděných developerů uzavřeli Luděk Sekyra (130) a Leoš Anderle (117) ze Sekyra Group. Na rozdíl od TOP-TEN firem, v žebříčku medializovaných představitelů českého developmentu jsou některá jména méně známá. Platí to třeba pro Michala Šourka z firmy MS development (celkem 33 příspěvků, hlavně v souvislosti s rezidenčním projektem Zåhrada) či Marcela Sourala ze společnosti Trigema (18 příspěvků).
Grafy: 1) Medializace developerských společností za rok 2010 2) Medializace developerů za rok 2010