Rekonstrukce této historické stanice bude zahrnovat i výstavbu nové platformy s přístupem k nástupištím, rozšíření kapacity ze sedmi kolejí na devět, i zvýšený podíl zeleně, a to vše při zachování tradičního charakteru nádraží. „Dojde ke snesení všech přístřešků na nástupištích, ubourání budovy, která nesouvisí s historickou částí a dříve sloužila služebním účelům, stanice bude navíc kompletně bezbariérová,“ sdělil ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Výstavba se připravuje v několika etapách, přičemž první výraznější změny mají přijít v letních měsících. Zhotovitelé stavby, společnosti STRABAG Rail a STRABAG, považují projekt za velkou výzvu. „Chceme využít nejen naše dlouholeté zkušenosti v oblasti staveb dopravní infrastruktury, ale i nejmodernější technologie. Počítáme s masivním zapojením digitalizace, s recyklací a zpětným použitím vyzískaného materiálu. Jsem přesvědčen, že výsledek povede ke spokojenosti všech, kteří se na přeměnu prostoru Masarykova nádraží těší již řadu desetiletí,“ dodal Jakub Svoboda, předseda představenstva a generální ředitel společnosti STRABAG Rail.
Největší změnou v rámci rekonstrukce bude výstavba unikátní platformy nad celým kolejištěm. Tato platforma se stane nejen dominantou samotné stanice, ale i veřejného prostoru v jejím okolí. Poskytne přístup k jednotlivým nástupištím a propojí okolní ulice, Florenc s Hybernskou ulicí a Masarykovo nádraží s Hlavním nádražím. Nabídne i nový odpočinkový prostor pro cestující, včetně přístupu na veřejně dostupné vyhlídkové terasy na střeše budovy Masaryčky, které mají být otevřeny v průběhu letošního léta. Přístup bude možný rovněž do sousedního hotelu.
Část platformy se osadí zelení a vznikne tak místo, kde budou moci obyvatelé metropole relaxovat. Osvětlení nebo rozhlas budou mít energii z fotovoltaických článků, které budou zabudovány do zastřešení platformy. Zeleň bude zavlažována dešťovou vodou, kterou budou zadržovat retenční nádrže.
První náměstek primátora Prahy, Zdeněk Hřib, zdůraznil, že Masarykovo nádraží se nachází v dynamicky se rozvíjejícím území a modernizace a propojení s okolím přinesou významné benefity pro cestující, město i jeho obyvatele. Ministr dopravy Martin Kupka ocenil přínos projektu pro cestující, i pro Prahu samotnou. Rekonstrukce nádraží má být dokončena v roce 2027.
Zdroj úvodní vizualizace: www.spravazeleznic.cz
remspace