Neobsazenost moderních skladových prostor v České republice na konci roku 2012 dosáhla úrovně 6,89 %. V Praze a jejím okolí dokonce klesla na nejnižší hodnotu za posledních pět let. Aktuálních 7,85 % disponibilních logistických prostor v okolí metropole je v mnoha ohledech výmluvných – podle mezinárodní poradenské společnosti DTZ tento údaj ilustruje nejen vysokou poptávku nájemců v posledních čtvrtletích, ale rovněž také takřka nulovou výstavbu na spekulativní bázi. Přitom nejvíce si od developerů dnes výstavbu objednává automobilový průmysl. Od toho, jaká bude jeho budoucnost, se proto odvíjejí i zítřky české logistiky.
Logistika víceméně sleduje trend patrný v celém segmentu komerčních nemovitostí – většina výstavby je v něm financována bankovními úvěry, ale právě věřitelé nyní nemají velkou afinitu k riziku. A tak se nejen v segmentu logistiky (a potažmo v bankovním sektoru) dnes sází hlavně na jistotu. Každá nová výstavba vzniká výhradně na základě konkrétní poptávky, všichni se snaží vyhnout riziku výstavby bez zajištěného nájemce. Domácí poptávku v segmentu logistiky přitom v roce 2012 výrazně táhly především automobilky a jejich subdodavatelé. Kondice tohoto klíčového sektoru pro logistický development je tedy v současnosti nanejvýš důležitá.
Kolik aut, tolik skladů
„Vzhledem k velkému podílu společností z automobilového průmyslu a jejich dodavatelů na trhu průmyslových nemovitostí může oslabující poptávka po automobilech představovat do budoucna riziko, “ konstatuje Lenka Šindelářová z DTZ, ale zároveň poukazuje na značnou flexibilitu celého segmentu, která by se s případným dlouhodobějším propadem „automobilové“ poptávky nejspíš vyrovnala bez vzestupu míry neobsazenosti. Podle ní nicméně snížená developerská aktivita bude pro domácí trh logistiky charakteristická ještě několik dalších měsíců – v závislosti na tom, jak se bude vyvíjet situace v odvětví automobilového průmyslu a navázaných subdodavatelů v celé Evropě.
Automobily a logistika