Česká logistika na konci prvního čtvrtletí roku 2023 co do svého objemu překonala hranici 11 milionů m2 – ten za posledních 12 měsíců vzrostl o více než 1 milion m2. V období leden – březen bylo dokončeno 217 900 m2 nových prostor, což představuje mezičtvrtletní nárůst o 25 %. Přitom aktuálně je ve výstavbě dalších celkem 1,23 milionů m2, z nichž 34 % se staví spekulativně – finančně to podle výpočtů poradenské společnosti JLL celkem představuje investici 124 mil. eur. I přes velké množství nových projektů se míra neobsazenosti průmyslových a skladových hal drží nízko, a to na úrovni 1,4 %, když v mnoha regionech volné prostory vůbec nejsou k dispozici. Čistá poptávka se meziročně snížila o čtvrtinu a dosáhla objemu 273 000 m2 – z toho 67 % připadlo na výrobní podniky. Nájemné po loňském 30% zvýšení už neroste a v těch nejatraktivnějších lokalitách nyní dosahuje 6,75 – 7,50 eur za m2 a měsíc. Naopak rostou výnosy, které se meziročně zvýšily ze 4 na 4,5 %.
Více výroby, méně obchodu
Ekonom v předchozím odstavci možná nejvíce vnímal údaj o struktuře nájemců – dvě třetiny nově pronajatých ploch obsadila výroba, resp. průmysl. To ostatně koresponduje s jinými čísly – zatímco maloobchodní obrat setrvale klesá (celkem už skoro rok, naposledy v březnu meziročně o 8,1 %), výkon českého průmyslu naopak stoupá – v březnu meziročně o 2,2 %. Lapidárně a triviálně řečeno: dnes se u nás více vyrábí a méně obchoduje. Slova Jakuba Holce z poradenské společnosti 108 Agency to potvrzují: „Logistické hráče, kteří dominovali v celé druhé polovině loňského roku, vystřídaly výrobní společnosti. Převládá automotive, komponenty a produkty z oblasti obnovitelných zdrojů energie nebo hi-tech výroba.” Podle analýzy 108 Agency se do změny struktury nájemců propisuje fakt, že rostoucí náklady spojené s indexací nájemného, energiemi a službami dopadají především na poskytovatele logistických služeb. Právě ti totiž čelí značným výkyvům poptávky na straně koncových spotřebitelů – kteří méně nakupují. Ačkoliv existují výjimky, například ohlášená výstavba nového centra společnosti HOPI v Modleticích u Prahy, většina logistických operátorů zmrazila expanzi a snaží se spíše o konsolidaci a optimalizaci nákladů.