„Ve středoevropském regionu se loni pronajaly čtyři miliony čtverečních metrů skladových a průmyslových ploch. To je dvacetiletý rekord. Nepochybně to odráží obnovenou důvěru v ekonomiku celé této oblasti“, říká Ferdinand Hlobil z poradenské společnosti Cushman & Wakefield. Ta přichází se svou optimistickou analýzou a prognózou vývoje sektoru logistiky shodou náhod v době, kdy Česko, respektive internetový gigant Amazon, má potíže s výstavbou areálu u Brna a logistika jako taková – jinak mediální popelka – je díky tomu na výsluní veřejného zájmu.
„Oni musí šířit pozitivní náladu, to je také jejich úkol!“ – bránil jeden známý developer konzultační společnosti, jako je Cushman & Wakefield, před kritikou, že recesi, respektive krizi na sklonku minulé dekády nijak neavizovaly. Nicméně se zdá, že slova F. Hlobila v tomto případě určitě nemají jen toto pozadí, ale odpovídají skutečnému stavu věcí. Logistika dnes v celé Evropě doslova „frčí“, což platí v zásadě i pro postkomunistický prostor – a obzvláště pro Česko, kde loni výstavba nových kapacit meziročně vzrostla o 170 %.
Společné kořeny, různá atraktivita
Analytici Cushman & Wakefield pro ilustraci aktuálních poměrů v logistice zvolili ve své poslední studii širší záběr. Jejich statistiky sledují celý středoevropský region, konkrétně ČR, SR, Polsko, Maďarsko a trochu překvapivě i Rumunsko (dále CE-5).
Naproti tomu celkem nepochybný se zdát být závěr, že i bez Amazonu má český logistický development v nejbližším čase dosti nadějné vyhlídky. Pravda, přímo těšit se z nich budou jen nemnozí: logistický trh je v Česku hodně koncentrovaný a v zásadě ho ovládá několik málo společností (jde hlavně o firmy Prologis, Panattoni, VGP, CTP, Segro a Goodman). Investorům to ale vyhovuje. „Zájem projevují hlavně penzijní fondy. Vzhledem k poměrně pomalé návratnosti tohoto typu realitních investic a také značné mase kapitálu, kterou disponují, ale preferují skutečně velké akvizice,“ konstatuje Ferdinand Hlobil. Je přitom nabíledni, že realizace magazakázky pro Amazon by kapacity a hlavně renomé české logistiky zvýšily nejen u investorů.´