V poslední době je tak v tomto segmentu realit běžné doplňovat skladové a průmyslové areály o občanskou infrastrukturu, včetně bydlení, zázemí pro lékaře, školky, prodejny nebo volnočasové aktivity. Běžné jsou i svozy do zaměstnání i ze vzdálenosti několika desítek kilometrů, zejména tam, kde nejsou areály napojeny na hromadnou veřejnou dopravu. Změnily se i cílové skupiny, ve kterých „logisté“ hledají zaměstnance pro své provozy. Patří k nim lidé nad 50 a více let, maminky na mateřské dovolené či agenturní pracovníci často ze zahraničí ...
Jeden pracovník na každých padesát metrů
"Dostupnost pracovní síly je momentálně stěžejním kritériem pro řadu nájemců skladových i výrobních prostor. Získání pracovníků je tak mnohdy nadřazeno výši nájemného. Podle našich analýz v průměru vytváří developeři jedno pracovní místo na cirka 40 - 50 metrů čtverečních skladové plochy, v závislosti na typu provozu," komentuje aktuální situaci na trhu logistiky a také výsledky průzkumu, který nedávno provedla poradenská společnost BNP Paribas Real Estate, Lenka Šindelářová z této firmy.
Developeři logistických komplexů se proto snaží nabídnout nájemcům služby s přidanou hodnotou, které jim pomohou nalákat nové i udržet stávající pracovníky. Například společnost CTP v loňském roce otevřela ubytovací středisko se 400 lůžky pro pracovníky v CTParku Bor a v letošním roce dokončí jeho druhou část, která nabídne dalších 400 míst. Souběžně s tím byla zahájena výstavba restaurace, ordinace praktického lékaře a školicího střediska. Nájemcům je k dispozici také služba personální agentury, jež jim pomáhá s vyhledáváním pracovníků.
V letošním roce plánuje CTP v areálu svého business parku Ponávka vybudovat studentský dům. „Koncept s názvem Domeq je inspirován západní Evropou a nabídne ubytování až pro 300 studentů a stážistů, kteří spolupracují s klienty našeho parku. Nedávno jsme také spustili 1. ročník soutěže CTP ArtWall, ve které jsme doslova dali prostor umělcům a ilustrátorům z celé Evropy. Na stěny našich vybraných parků budou totiž vítězové realizovat své grafické návrhy. Letos na podzim tak budete moci vidět proměnu šedých stěn CTParků v Humpolci a na pražském letišti v naprosto unikátní venkovní galerii o velikosti 6 500 metrů čtverečních,“ říká Jaroslav Kaizr z CTP.
Co dělat, když nejsou lidi!
"Péče o zaměstnance a jejich přirozené začleňování do místní komunity jsou dlouhodobou součástí naší filosofie dobrého souseda. Nejdále jsme se v tomto ohledu dostali v Panattoni Parku Stříbro. Tady plánujeme bytovou výstavbu spíše vesnického charakteru a zároveň v místě plánujeme zajistit kompletní občanskou vybavenost, která zahrnuje ordinaci praktického lékaře, obchody, stravovací zařízení, ale i sportoviště," říká Klára Sobotková ze společnosti Panattoni. Do lokalit, které bojují s nezaměstnaností, chce tento developer přilákat mladé rodiny a nabídnout jim možnost stabilní práce a příjemného bydlení
Pozadu nezůstávají ani další developeři. Nedílnou součástí servisu jsou podle zjištění BNP Paribas Real Estate CR „shuttle busy“ dovážející zaměstnance ze vzdálenějších lokalit do skladových areálů. Zásadním se ukazuje také napojení areálů na systém MHD a zajištění dostupnosti veřejnou dopravou.
Často však nestačí ani to. Například jeden z největších logistických operátorů, společnost DHL, se potýká s nedostatkem pracovní síly v každé lokalitě, kde má distribuční centrum. "Přínosné se ukázaly alternativní způsoby zaměstnávání, jako například zaměstnávání odsouzených či podpora maminek na mateřských dovolených, které mají zájem o částečný úvazek. Výborné zkušenosti máme také se zaměstnáváním lidí nad 50 let," vypočítává Gabriela Kahounova z DHL, která u nás spolupracuje i se školami, od základních až po vysoké, kde hledá nové adepty na různé pozice.
Foto: Tuger Akkaya
SF/pb