Ze stávající soustavy, kterou tvoří celkem 694 stavebních úřadů v obcích, zůstanou podle první varianty jen ty na obecních úřadech s rozšířenou působností (205) a v Praze. V dalších obcích pak na základě zvolené varianty. Podle té první navrhované by jich fungovalo ještě 169 (celkem tedy 375) se třemi úředníky se zkouškou zvláštní odborné způsobilosti, nebo 183 (celkem 389) s dvěma stejně kvalifikovanými úředníky s tím, že třetí pracovník tuto zkoušku dosud nemá, ale připravuje se na ni.
Ve variantě druhé se pak navrhuje, že pověřené obecní úřady a obecní úřady budou stanoveny prováděcím právním předpisem. Forma jejich stanovení vyhláškou je spojen se změnou způsobu financování úřadů prostřednictvím příspěvku na výkon přenesené působnosti na systém výkonového financování. Navrhovaná právní úprava stanoví meze ve formě velikosti správního obvodu a dopravní dostupnosti stavebního úřadu na obci. V tabulce počtu stavebních úřadů je v novele předložené vládě uvedeno číslo 600+. Druhá varianta by podle návrhu Bartošova ministerstva mohla reagovat na stavební dění v regionu i počty zaměstnanců – a stavební úřady zřizovat či rušit, a to vždy k 1. lednu následujícího kalendářního roku.
Nyní připravovaná a projednávaná novela, která má vzhledem k poměrům v parlamentu velkou šanci na schválení, by měla platit od 1. července 2024. Kromě nového definování soustavy stavebních úřadů přinese i jiné novinky – k těm důležitějším nepochybně patří odklad digitalizace stavebního řízení, a to rovněž k 1. červenci 2024.
SF/pb