Evropský „retail“ se letos bude poměrně dynamicky rozvíjet. Rusko nejspíš brzo bude mít brzy více plochy v obchodních centrech než Velká Británie a připraví ji tak o pozici druhé největší nákupní velmoci v Evropě. V celé Evropě je v plánu otevření dalších 7 milionů “čtverců“ nákupních ploch v obchodních centrech – nejvíce od roku 2009. A v České republice je pro letošní druhé pololetí naplánována výstavba dalších 110 tisíc metrů čtverečních. Expanze ale nic nemění na tom, že kamenné obchody včetně obchodních center stále více pociťují konkurenci internetových obchodů.
Nejvíce ploch v obchodních centrech dnes existuje ve Francii (17 milionů metrů čtverečních). Druhé místo patří Velké Británii s téměř 16,5 miliony metrů, ovšem v těsném závěsu ji následuje Rusko, které má pouze o sto tisíc metrů čtverečních méně. Jak vyplývá ze studie „Rozvoj obchodních center v Evropě“, kterou každoročně zveřejňuje poradenská společnost Cushman & Wakefield, očekává se, že stříbrnou obchodní příčku brzy obsadí právě Rusko. Česká republika je se svými 2,1 miliony metrů čtverečních plochy v obchodních centrech v tomto evropském žebříčku na 17. místě.
Oživení výstavby i investic
Podle studie Cushman & Wakefield bude letos v Evropě postaveno 7 milionů metrů čtverečních nových ploch v obchodních centrech, zatímco loni to bylo jen 5,7 milionu. Celkově se počítá s otevřením 215 nových center. Takřka tři čtvrtiny 70 % nové výstavby přitom bude realizováno v zemích střední a východní Evropy. Na západě evropského kontinentu je zřejmý trend orientovat se spíše na modernizaci a rozšiřování stávajících kapacit – jde tedy o spíše kvalitativní růst, zatímco postkomunistické země stále ještě dohánějí dluh na kvantitě.
V Evropě se v loňském roce prodaly maloobchodní nemovitosti v celkové hodnotě 33 miliardy eur. Nejvíce se takto investovalo ve Velké Británii a Německu – zhruba polovina všech investičních transakcí, týkajících se maloobchodních nemovitostí, proběhla právě v těchto dvou zemích. V České republice se loni prodala obchodní centra v celkové hodnotě okolo 116 milionů eur.
Mezi překvapivými výsledky studie Incoma FutureBuy 2013 je i to, že při nákupu oděvů je situace podobná jako při nákupu potravin. S nákupem oděvů na internetu zákazníci spojují řadu pozitivních atributů, naopak stejná transakce v kamenné prodejně je popisována spíše negativně, jako únavný a frustrující proces.
Obecně dávají zákazníci podle svého vyjádření přednost nákupu v kamenných obchodech především kvůli tomu, že si mohu zboží fyzicky prohlédnout, případně i vyzkoušet. Věří také, že v kamenné prodejně proběhne případná reklamace bezproblémově. Jako hlavní důvod nákupu zboží na internetu zase zákazníci uvádějí úsporu díky obecně nižším cenám a lepším speciálním nabídkám. Mají také pocit, že na internetu mají lepší výběr zboží, nakupování je jednodušší a rychlejší. V neposlední řadě jim také internetový nákup šetří výdaje za pohonné hmoty.