„K ESG nás nutí klienti, banky i společenská poptávka. Patří to k tomuto století,“ zaznělo na konferenci remspace

Jak se změnila dynamika investičních příležitostí a co můžeme od různých segmentů realitního trhu očekávat příští rok? Která sekce bude kotvou investičního portfolia? Jak je ovlivňuje ESG a jaký segment bude nejzelenější? Odpovědi na tyto a další otázky zazněly v prvním diskusním panelu konference remspace REAL ESTATE MARKET AUTUMN 2024.

Vývoj investic do nemovitostí

Po předchozím poklesu investic v Evropě se pokles zastavil, za první tři čtvrtletí se zrealizovaly investice do nemovitostí v celkovém objemu 124 miliard eur v rámci Evropy, což je stejně jako ve stejném období loňského roku. Je to dáno poklesem úrokových sazeb a také významnější korekcí cen, která se odehrála na velkých západních trzích.

„Co se týče segmentů – nejvýrazněji rostly investice do hotelů, je to dáno opětovným oživením po lockdownech a také odloženou poptávkou. Rostly také investice do skladů a rezidencí, naopak klesají investice do kanceláří, které bývaly tradičně kotvou a dominantním segmentem – nejen v ČR, ale i globálně. Letos poklesly investice do kanceláří o 17 %,“ řekla Lenka Šindelářová ze společnosti Knight Frank. „Z našeho pohledu je trh hodně aktivní a pozitivní. Investiční trh je samozřejmě zpomalený, to je jasné,“ navázal Radek Procházka z Prochazka & Partners a pokračoval: „Neobsazenost je na šesti až osmi procentech, a je dobré si říct, že to je takové dobré equilibrium. Říká se, že nad deset procent je to trh nájemců, pod deset procent trh pronajímatelů. Problém je nabídka – nabídka není, protože se pozastavilo financování, které bylo drahé.“

„Trh se nezastavil, protože jsou banky příliš drahé, tak to není. Ekonomika je prostě ve stádiu, ve kterém je. Trh zatím stojí, sazby jdou dolů, ale není to jen tím. S omezenou výstavbou nejsou vlastníci po dokončení  příliš ochotní prodávat. Je tam velká diskrepance mezi nabídkou a poptávkou. Není, co kupovat, proto jde český kapitál do zahraničí. Třeba v Polsku až 18 % trhu tvoří český kapitál,“ doplnila Lenka Kostrounová z ČSOB.

Martin Kodeš z J&T Real Estate dodal: „Padly tu myšlenky na úpad kancelářského trhu, to není úplně korektní. Kanceláře jsou pro nás neuvěřitelný problém, protože nevíme, jak má podle ESG parametrů vypadat konečný produkt.“

ESG bude do roku 2030 absolutní nutnost a konkurenční výhoda

„Když plánujete budovy, tak musíte myslet řádově až pět let dopředu. Je tam tlak na ESG od investorů, tlak od bank – a ano, je to dražší, ale u klientů vidíme, že jsou si za to ochotni připlatit,“ řekl Pavel Streblov z Penta Real Estate. Nejistotu nicméně vyvolává skutečnost, že definice ESG se stále vyvíjí, což znamená, že budova naplánovaná dnes může po dokončení nesplňovat nově stanovené parametry. „Například dnes se koukáme na dálkové teplo jako na vysoce ekologické, i když se vyrábí z uhlí – taky se může stát rozhodnutím úředníka na úřadě neekologickým,“ dodal Martin Kodeš.

Podle Jana Jurčíčka ze společnosti Savills nejen že na trhu není budova, která by byla ESG compliant, ale investiční náklady spojené s dosažením těchto standardů mohou prodražit development o deset, patnáct procent. Martin Baláž z Prologis zdůraznil, že podle globální analýzy se ESG do roku 2030 stane „must-have“ konkurenční výhodou pro každého investora.

„Máme tu společenskou poptávku po tom, abychom se těmi tématy zabývali – samozřejmě i banky na to tlačí. Uvidíme, jak na tom bude ESG s novou americkou administrativou, jestli tam ten akcent na ESG zůstane, nebo jestli v tom EU zůstane trochu víc osamocená, to je velký otazník,“ řekl Pavel Streblov. Navázal na něj Radek Procházka: „Evropská komise šla na tento problém velice inteligentně – přes peníze. Diktovala bankám, že nemohou financovat cokoliv bez ESG, což je dobrý tah, snaha posunout Evropu k udržitelnosti. Na druhou stranu to bylo v době, kdy byla ekonomická situace v Evropě lepší, a existovala vidina, že to vytvoří i nový trh – že green deal vytvoří nové příležitosti, a že to zvládneme. Jsem optimista, myslím si, že to je pozitivní krok, ale ta makroekonomická situace nám nenahrává a nevím, kdo to zaplatí – ani EU na to nemá peníze.”

Jsou sklady nejzelenějším segmentem?

Sklady, přestože nejsou tradičně vnímány jako „zelený“ segment, mohou paradoxně představovat jeden z nejvíce ekologických a udržitelných sektorů současného realitního trhu. Tento segment je relativně mladý. „Drtivá většina nových moderních skladových areálů je postavena v posledních deseti letech. Naopak velké problémy budou mít starší kancelářské budovy. V Praze je téměř třetina moderních kancelářských budov starší 20 let,” řekla Lenka Šindelářová.

„Pokud jde o certifikace, ten BREEAM nespasí všechno. Není to EU taxonomy compliant,“ upozornil Jan Jurčíček. Sklady sice dosáhnou na environmentální certifikace, ale i tak čelí výzvám spojeným s vysokými nároky na energii. „Haly si, myslím, že budou taky čelit určitému problému. Ještě donedávna se v nich ani netopilo a dnes už se i chladí. Takže obrovské plochy, obrovské potřeby na energii, problém s distribuční sítí – jak tam dostat ten výkon? Jsou lokality v Evropě, kam se pomalu nové developmenty nedají připojit, a my se tam taky dostaneme,“ dodal Jan Jurčíček.

„Retailový sektor, zejména v kontextu e-commerce, má rovněž výrazný vliv na skladový trh. „V retailu je jeden z fenoménů přesun z kamenných center na e-commerce, přesun retailových center do skladů – vnímáme to v Americe, vnímáme to v Evropě. Podíl e-commerce na retailu stoupá každý rok,“ řekl Martin Baláž. Odhaduje se, že do roku 2030 by e-commerce mohla tvořit až 30 % celkového objemu retailu. Tento růst vede k větší poptávce po skladových prostorách.

„V retail centrech je tak posun od čistého retailu k zábavě a stravování. Je to dáno změnami v požadavcích koncových zákazníků, zvýšení podílu zábavní složky. Tohle bude určitě do budoucna potenciál pro starší retailová centra, která mají velmi dobrou výkonnost i v současnosti, nicméně bude potřeba se adaptovat,” uzavřela Lenka Šindelářová.

Závěrečné slovo organizátorů

Děkujeme všem řečníkům za zajímavou a věcnou debatu. Děkujeme také všem účastníkům a v neposlední řadě také všem partnerům remspace a partnerům konference. Kompletní fotogalerii z konference naleznete na našem webu v galerii.

Exkluzivním partnerem remspace je: Penta Real Estate.

Hlavními partnery jsou: bnt attorneys in CEE | CzechiaČeská spořitelna a MS architekti.

Partnery jsou: CRESTYLČSOBJ&T REAL ESTATE CZ, Knight Frank, LEXXUS NORTON, OM Consulting, Prochazka & Partners, Prologis, Savills, Sekyra Group,  Svoboda & Williams, WearrechoSmart prague.

Hlavním mediálním partnerem je: CzechCrunch.

Mediálními partnery jsou: ASB – architektura, stavebnictví, byznysEARCH.cz a Newstream.cz.

 

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři