Odstartovaly dotace na dostupné nájemní bydlení
Právnické osoby a územní samostatné celky od 1. října mohou žádat o dotace z programu dostupného bydlení. Pro letošní rok je na něj vyčleněno 2,5 miliardy korun, do roku 2026 by mělo jít celkem o 7 miliard. Tyto prostředky podpoří stavbu nájemních bytů, ať už se jedná o novostavby, stavební úpravy nebo přístavby. Ministerstvo pro místní rozvoj zároveň chystá založení holdingového fondu, který by investoval do projektů dostupného bydlení. Stát do něj vloží miliardu korun z Národního plánu obnovy, přičemž soukromý strategický partner se má podílet stejnou částkou.
Proměna ostravského panoramatu
Ostravu čeká řada nových projektů: koncertní sál, nové divadlo nebo Černá kostka, nová vědecká knihovna. Mezi nimi vyniká výstavba mrakodrapu Ostrava Towers Complex, který má mít výšku 170 metrů a tím překonat dosud nejvyšší brněnský AZ Tower. Stavba by měla začít za šest let. Magistrát také již letos zahájil výstavbu unikátní filharmonie za 2,8 miliardy korun.
Nejvyšší budova ze dřeva v Česku vyrostla v Českých Budějovicích
V Plané u Českých Budějovic byla dokončena budova Budex Hub, která se stala nejvyšší kancelářskou budovou ze dřeva v Česku s výškou 17,2 metru. Společnost Budex, která za projektem stojí, je známá svými inovativními řešeními a vyvíjí produkty jako GoPay či autonomní zemědělský robot Roboton. Maximální povolená výška dřevostavby v ČR činí 22,5 metru.
V Česku se rozvíjí trh s modulárními a hybridními stavbami
Modulární výstavba se v Česku stále více prosazuje. „Výhodou modulárních staveb je pevná cena, 90 % nákladů je na lince a nehrozí tak doplatky za vícepráce. Rychlost je také řádově jinde, na staveništi jsme dva až tři měsíce,“ řekl Karel Kolínský z Koma Modular. V Liberci se chystá bytová čtvrť z hybridních staveb, kde se kombinují udržitelné a konvenční materiály, což přináší efektivitu a snížení potřeby pracovní síly.
Moravské vysokorychlostní tratě se budou stavět formou PPP
Vláda plánuje výstavbu vysokorychlostních tratí z Přerova do Ostravy-Svinova, od Brna do Rakvic, nebo (alespoň částečně) i prostřední úsek z Brna do Přerova, pomocí partnerství mezi soukromým a veřejným sektorem. Trasa z Brna do Přerova by se mohla začít stavět v příštích měsících, přičemž Správa železnic již hledá zhotovitele. Řeší se také velký přestupní terminál pod Řípem a nový terminál v Jihlavě.
Stavba dvou úseků pražského okruhu získala povolení EIA
Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné závazné posouzení vlivu na životní prostředí pro úseky 518 Ruzyně–Suchdol a 519 Suchdol–Březiněves, klíčové v rozvoji dopravní infrastruktury hlavního města. Ministerstvo řeší i posudek třetího úseku, tedy z Březiněvsi do Satalic.
Zdroj: Česká spořitelna
remspace