Hlavní nádraží
Hlavní nádraží je klíčovým dopravním uzlem nejen pro vlakovou dopravu, ale i pro metropolitní infrastrukturu. Modernizace této oblasti bude zahrnovat několik důležitých kroků: Praha plánuje vybudování nové čtvrti nad kolejištěm, napojení na metro D, tramvajovou trať a nové nástupiště. „Město musí hrát v plánovacím procesu v lokalitě pražského hlavního nádraží klíčovou roli, kdy samo aktivně určuje charakter výsledné zástavby. Praha proto spouští proces, který navrhne zadání pro proměnu lokality hlavního nádraží s ambicí vytvořit městskou čtvrť, která je zároveň největším dopravním uzlem Prahy i Česka,“ uvedl pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček.
Pod Hlavním nádražím má vzniknout dvoupatrová železniční stanice Nového spojení, která propojí tunely podzemní železniční sítě. V budoucnu tam povede také severní část metra D. Zároveň ve vzduchu visí dva ambiciózní projekty: zastřešení kolejiště a nová odbavovací hala. Kolejiště Hlavního nádraží aktuálně odděluje Nové město od Žižkova a Vinohrad – jeho zastřešením v podobě nové městské čtvrti, o jejíž výstavbu usiluje developer Penta Real Estate, by se stávající čtvrti propojily. Projekt nové odbavovací haly jde ruku v ruce s revitalizací Vrchlického sadů, aktuálně nechvalně známých jako Sherwood. Do nich chce Praha přivést novou tramvajovou trať v úseku Muzeum–Bolzanova.
Smíchovské nádraží
Přestavba Smíchovského nádraží získala stavební povolení – modernizace by měla být hotová do roku 2027. Půjde o přestavbu stávajících nádražních budov a výstavbu nového křídla. Nová stanice bude sloužit nejen pro železniční, ale i pro městskou dopravu, je plánováno i vybudování dopravního terminálu, který propojí vlakovou dopravu s autobusy a metrem.
Rekonstrukce za 5,1 miliardy korun zahrne opravu kolejí, nástupišť a přilehlé haly, výstavbu nového autobusového terminálu a parkoviště P+R. Revitalizace Smíchovského nádraží bude klíčová pro zajištění kapacity pro rostoucí počet cestujících v této oblasti, která se v posledních letech stává jedním z nejdůležitějších centrer městské dopravy.
Masarykovo nádraží
Masarykovo nádraží je dalším důležitým bodem na železniční mapě Prahy. V rámci modernizace, která začala v loňském roce, dojde ke zvýšení kapacity nádraží a vznikne nová platforma nad kolejištěm, která propojí Florenc s Hybernskou ulicí a Masarykovo nádraží s Hlavním nádražím. Vlaky budou přijíždět na devět kolejí místo stávajících sedmi, čímž se výrazně zlepší kapacita nádraží pro budoucí železniční spoje. Projekt počítá také s novým vestibulem pro cestující a vytvořením nových odpočinkových zón – má být dokončen v roce 2027 a vyjde na 3,39 miliardy korun
Florenc
Florenc, jedna z nejrušnějších dopravních křižovatek v Praze, prochází zásadní proměnou. V současnosti, pod vedením společnosti Penta Real Estate ve spolupráci s hlavním městem Prahou a městskými částmi Praha 1 a 8, probíhá mezinárodní architektonická soutěž na projekt revitalizace čtyř bloků mezi magistrálou a autobusovým nádražím. Vítězné návrhy, které budou vybrány na podzim roku 2025, mají přetvořit tuto oblast na živou čtvrť, která „schová“ magistrálu.
Plánují se dvě hlavní pěší ulice propojující Nové Město, Karlín a Žižkov, v místech, kde prochází magistrála a Negrelliho viadukt. „Urbanistická soutěž Florenc21 před třemi lety ukázala cestu ze složité situace vzájemné nedůvěry a dokázala nastavit proces tak, že v něm všichni klíčoví aktéři byli vyslyšeni. Výsledkem urbanistické soutěže Florenc21, je široce respektovaný urbanistický návrh, na který nyní můžeme navázat v podrobnějším měřítku. Věřím, že atmosféra vzájemného respektu a také snahy navrhnout skutečně fungující čtvrť, se projeví i na kvalitě architektury, která vzejde z právě vyhlášených soutěží,“ uvedl Petr Hlaváček, náměstek primátora hlavního města Prahy.
Ondřej Boháč, ředitel IPR Praha, k soutěžím říká: „Často mluvíme o tom, jak důležité je propojovat jednotlivé části města, která jsou sice geograficky blízko sebe, ale vlivem různých bariér naopak daleko. Florenc21 je jedním z takových území, kde díky spolupráci mnoha subjektů konečně vznikne příjemnější a prostupný kus města. Velmi oceňuji, že architektonická podoba jednotlivých staveb v tomto území vzniká formou soutěže.“
Zdroje: ČTK, e15, IPR Praha, Správa železnic
Zdroj úvodní vizualizace: A69 architekti
remspace