Hypermarkety – expanze do regionů

„V České republice bylo na začátku tohoto roku celkem 282 hypermarketů. Předpokládáme, že během tohoto roku se jejich celkový počet přiblíží k hranici 300 objektů a území České republiky bude z hlediska jeho kupní síly už dostatečně pokryto,“ říká Ondřej Vlk, analytik maloobchodního trhu ze společnosti Jones Lang LaSalle, přičemž hypermarketem míní maloobchodní prodejny se smíšeným sortimentem a prodejní plochou větší než 3 000 metrů čtverečních.

Stran teritoriálních směrů dnes již poměrně střídmé hypermarketové expanze Ondřej Vlk dodává: „Výstavba nových objektů se nyní soustředí především do menších regionálních měst s populací 10 – 15 tisíc obyvatel, kde maloobchodní řetězce nabízejí na zmenšené prodejní ploše mix potravin, oděvů a potřeb do domácnosti.“

Inovace pro nové tisíciletí

Trh hypermarketů se v České republice začal tvořit v roce 1996, kdy byl otevřen první z nich, a to brněnský Globus. Od té doby se tento segment maloobchodního trhu dynamicky rozrůstá, ovšem různým způsobem, přičemž jakýmsi zlomovým bodem je rok 2000. Zhruba do přelomu tisíciletí se maloobchodní řetězce v Česku koncentrovaly především na velká města, kde stavěly hypermarkety o prodejní ploše více než 10 000 metrů čtverečních. „Po roce 2000 se expanzní strategie jednotlivých řetězců více diverzifikovaly. V současné době se obvykle staví hypermarkety o prodejní ploše 3 000 – 4 000 metrů čtverečních,“ říká O. Vlk. Podle něj za trendem zmenšování výměr v Česku hodně populárních megaprodejen stojí především dva důvody. Jednak kupující s vyššími příjmy preferují menší formáty prodejen (od supermarketů až po specializované obchody), jednak v menších regionálních městech není tak velká prodejní plocha zapotřebí a pro kupující je zajímavější spíše pestrá skladba potravinářského i nepotravinář­ského zboží.

Největší nasycení trhu hypermarketů je možně vysledovat v regionu Karlovy Vary (kde na 1 hypermarket připadá zhruba 22 000 obyvatel), následuje kraj Ústí nad Labem (s téměř 30 000 obyvatel na 1 hypermarket) a Moravskoslezský kraj (na 1 hypermarket tu připadá 31 000 obyvatel). Naopak nejmenší saturace trhu hypermarketů je v hlavním městě, kde na jeden hypermarket připadá přibližně 50 000 Pražanů. Relativně slabou síť hypermarketů v metropoli ovšem svým způsobem vyvažují jiné formáty maloobchodních prodejen. (Zajímavé je, že teritoriální rozmístění největších maloobchodních prodejen jde přesně „proti“ kupní síle jednotlivých regionů.) Pokud se sleduje absolutní počet hypermarketů v jednotlivých krajích, pak nejvíce se jich nachází v Moravskoslezském kraji (zhruba 40), za nímž následují Střední Čechy a Ústecký kraj.

Hypermarkety v České republice v roce 2012

Kraj Počet hypermarketů
Liberecký 11
Vysočina 12
Karlovarský 14
Pardubický 14
Plzeňský 15
Královéhradecký 15
Jihočeský 17
Olomoucký 17
Zlínský 18
Praha 25
Jihomoravský 27
Ústecký 28
Středočeský 29
Moravskoslezský 40

Zdroj: JLL, únor 2012

Velká pětka

Na tuzemském trhu hypermarketů nyní působí pět hráčů: nizozemská Ahold Group (Albert Hypermarket), britské Tesco, rakouský Interspar a dvě německé firmy: Globus a Schwarz (s hypermarketem Kaufland).

Tesco vstoupilo na tuzemský trh v roce 1996, kdy koupilo od americké firmy K-Markt řetězec obchodních domů. První hypermarket Tesco byl otevřen o dva roky později na pražském Zličíně (dnes je součástí Avion Shopping Parku). V roce 2006 společnost převzala dalších 11 hypermarketů společnosti Carrefoure a své české portfolio dále rozšířila loni, kdy Britové od česko-slovenské investiční skupiny Penta koupili 129 minimarketů Žabka a 47 supermarketů Koruna. Aktuálně Tesco v Česku vlastní a provozuje 78 hypermarketů a ve své expanzi pokračuje – letos například otevřelo nový hypermarket v Ivančicích u Brna.

Nizozemská skupina Ahold Group působí v ČR už od roku 1990, kdy koupila řetězec supermarketů Mana (v roce 2000 – 2001 byl přejmenován na Albert). Prvním hypermarketem této firmy se stala Hypernova v Praze-Průhonicích, přičemž k dnešku u nás tento řetězec provozuje 55 hypermarketů pod značkou Hypermarket Albert. V uplynulých letech skupina Ahold Group svoji obchodní strategii v České republice změnila a zaměřuje se především na supermarkety.

Rakouský Interspar je v ČR aktivní od roku 1992, nicméně jeho první hypermarket byl otevřen až v roce 1997, a to v Českých Budějovicích. Hypermarkety Interspar jsou středně velké objekty o prodejní ploše 3 000 – 5 000 metrů čtverečních, které se orientují především na kvalitní zboží. V současné době je u nás 33 hypermarketů Interspar, když od minulého roku společnost spouští i menší formáty Spar (supermarkety) a Spar To Go (convenience shops).

Tradičně silné Německo

Německá skupina Schwarz vstoupila na český trh v roce 1998, a to jak s hypermarkety Kaufland, tak diskontními supermarkety Lidl, když první Kaufland byl otevřen v roce 1998 v Ostravě. Dnes u nás společnost Schwarz provozuje 101 hypermarketů a je tak v Česku nejsilnějším hráčem v tomto maloobchodním segmentu. Zaměřuje se na středně velké prodejní plochy kolem 5 000 metrů čtverečních a rychlou expanzi. Ve větších městech se hypermarket Kaufland obvykle nachází v blízkosti diskontních prodejen oděvů a obuvi (Takko, Deichmann, KiK Textilien), nebo s nimi sdílí prodejní plochy v jedné nemovitosti.

Jak již bylo řečeno, právě německý Globus u nás v roce 1996 expanzi hypermarketů odstartoval. V současné době má tato společnost v České republice 15 hypermarketů. Od výše uvedené tuzemské „hypermarketové“ konkurence se odlišuje tím, že stále zachovává větší rozměry prodejen (nad 8 000 metrů čtverečních), a to v kombinaci s menší galerií služeb, které doplňují nabídku zboží. Součástí řady hypermarketů Globus jsou také hobby-markety.

Ilustrace: Kirobuch

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři