Pokud jde o návštěvníky, většina známých tváří české realitní, developerské a investorské komunity jako vždy dorazila na místo činu. V anketách si všichni pochvalovali, kolik obchodních kontaktů zde navázali či obnovili, jen workoholici si stěžovali, že toho opět strašně moc nestihli.
Podíváme-li se ale přímo na české stánky, výraznou prezentací se mohlo pochlubit pouze sdružení moravských měst a krajů, jmenovitě Ostrava, Brno, Moravskoslezský kraj a Jihomoravský kraj. V jejich expozici pod názvem Czech Regions and Cities byly představeny i projekty a aktivity dlouhé řady komerčních partnerů. Jednalo se celkem o dvanáct firem či oborových organizací. I to přispělo k velkému ruchu, kola businessu se tady otáčela skutečně naplno.
Sluší se dodat, že na veletrhu samostatně a úspěšně vystavovala také řada mezinárodních developerských společností, které úspěšně působí také u nás - například Unibail-Rodamco v oblasti retailu či developeři logistických a průmyslových nemovitostí P3 Logistic Parks, CTP, a ještě několik dalších.
A kdo se letos rozhodl jít proti proudu? Na místě, kde se loni prezentovalo české hlavní město, se nacházela pouze relaxační zóna pro znavené účastníky veletrhu. Praha svou účast na veletrhu totiž zrušila bez náhrady. Také proto celá česká komunita strávila značnou část veletrhu pod „moravskými“ logy Ostravy a Brna.
V této souvislost věřme, že snad nikdo neměl za zlé tvůrcům tohoto stánku, že na jedné ze svých hlavních prezentačních ploch nakreslili obrys České republiky, kde vyznačili pouze polohu vystavujících měst. Tato mapka pochopitelně zaujala nejednoho kolemjdoucího návštěvníka: neobydlená oblast v západní polovině naší vlasti působila na všechny mimořádně překvapivým dojmem. Naštěstí se nenašel vtipálek, který by do volného prostoru fixem připsal „Hic sunt leones“. Věřme, že se tak nestane ani na příštím ročníku veletrhu Expo Real. A to proto, že zde už žádné významné město z České republiky chybět nebude.
Autor je ředitelem PR agentury Crest Communications.
Aleš Langr