Expanzní trend českých developerů do Polska: „Od momentu, kdy koupíme, za tři roky stavíme.”

V posledních letech se české developerské společnosti stále více zaměřují na polský trh, který se ukazuje jako velmi atraktivní pro investice a rozvoj nemovitostí. Tento trend je výsledkem ekonomického růstu, rostoucí poptávky po bydlení a komerčních prostorách, a také příležitostí, které Polsko nabízí jako největší trh ve střední a východní Evropě. Zásadní důvody, které lákají české společnosti na polský trh, jsou stabilní ekonomický růst, vysoká poptávka po bydlení a nových bytových projektech a samozřejmě jednodušší povolovací proces.

Proč právě Polsko?

Na rozdíl od stagnujícího českého trhu nabízí polský realitní trh atraktivní příležitosti pro expanzi. Těchto příležitostí se chopila také developerská skupina Crestyl. „Dostali jsme se do momentu, kdy naši majitelé začínají přemýšlet nad následujícími kroky. Realitní trh je u nás od revoluce nějak rozdělený, je tu určitý počet developerů a každý se zaměřuje na svůj segment. Naši majitelé se rozhodli, že než se zvětšovat, tak půjdou za hranice,” řekl development manager ve společnosti Crestyl Petr Fabrický.

Podle Marcely Fialkové ze společnosti UDI Group byla volba Polska pro expanzi motivována geografickou i mentální blízkostí. „ Pro Polsko jsme se rozhodli před lety i proto, že jsme vyhodnotili tamní právní prostředí v oboru jako velmi pružné, vstřícné pro zahraniční investory a povolovací procesy jako rychlé a nekladoucí zbytečné překážky,” říká.

Petr Fabrický potvrzuje, že polský trh je pro české developery výhodný zejména díky jednoduššímu povolovacímu procesu. Jak říká: „Od momentu, kdy koupíme pozemek, za tři roky stavíme.” V porovnání s českým trhem, kde může povolovací proces trvat i několik let, se Polsko profiluje jako efektivní a příznivá destinace pro investice.

Rozdíly nejen v povolovacích procesech

Jedním z nejvíce oceňovaných aspektů polského realitního trhu je přístup k povolování stavebních projektů. Podle Marcely Fialkové je rozdíl mezi Polskem a Českem v tomto ohledu výrazný. „Rekodifikace stavebního práva v Polsku nastavila velmi transparentní prostředí, které neupřednostňuje vybrané účastníky řízení na úkor vlastníka pozemku, tak jak je tomu u nás. Bohužel v ČR jde právo na ruku všem ostatním účastníkům řízení a umožňuje jejich opakované obstrukce, což se v Polsku neděje,” vysvětluje. Český právní systém, který umožňuje zdržování projektů různými účastníky řízení, je podle ní častým problémem, který odrazuje zahraniční investory. V Polsku však výstavba probíhá v rámci jasně definovaných pravidel, což vytváří stabilní a příznivou investiční atmosféru.

Marcela Fialková také upozorňuje na rekordně rychlý proces získání povolení pro projekt Classic Ursus v Polsku: „Povolení na tento dům jsme získali v rámci jednostupňového řízení za 6 týdnů. V Česku by to trvalo minimálně 6 let. To není rozdíl jednoho, ale dvou řádů. V průběhu těch šesti týdnů si tamní stavební úřad zvládl ohlídat veškeré veřejné zájmy, stejně jako české úřady. Těm to ale trvá šest let minimálně. Tak to je samozřejmě zcela dramatický rozdíl ve výkonnosti státní správy, který se odráží na zájmu zahraničních investorů a na fungování celé ekonomiky země,” dodala.

Srovnat můžeme nejen stavební procesy. Před třemi lety koupila skupina Crestyl v Polsku rezidenčního developera, rozdíl ve výstavbě přiblížil Petr Fabrický: „Mají i jiný způsob výstavby – metr čtvereční stojí méně, ale u nás se byty staví a prodávají s kompletním zařízením, v Polsku si to pak dělají sami zákazníci.”

Jak se zahraničním standardům přizpůsobila skupina UDI Group? „My od začátku našeho působení na polském trhu nabízíme také balíček plně dokončených bytů tak, jak jsme zvyklí v ČR. Myslím si, že si polský trh nakonec na pohodlí, které skýtá nastěhování se do dokončeného bytu, také zvykne. Velká výhoda je, že v Polsku nejsou normy tak svazující, jako u nás, a tak například můžeme nabízet zajímavější strukturu bytů, která lépe odpovídá ekonomickým možnostem populace,” představuje Marcela Fialková. „Máme například byty 1,5+kk nebo 2,5+kk, kde je druhá/třetí místnost o něco menší, než by bylo klasické 2+kk nebo 3+kk. Je to velmi preferovaná dispozice u mladších lidí, kteří v době studia využijí menší místnost jako pracovnu a později, když se rozhodnou založit rodinu, nemusí hned hledat větší bydlení, ale mohou menší pokojík využít pro dítě,” řekla.

Ekonomické prostředí a poptávka po nemovitostech

Polsko se nachází v období silného ekonomického růstu, který se projevuje i na realitním trhu. Poptávka po nových bytech i komerčních prostorách je vysoká, což vytváří příležitosti pro developerské firmy. Marcela Fialková upozorňuje, že v Polsku se každoročně povoluje 20 až 25 tisíc nových bytů ve Varšavě, což je pětkrát více než v české metropoli, kde se ročně povolí 3 až 5 tisíc nových jednotek.

„Ve Varšavě se staví obrovské množství nových projektů, konkurence je tedy velmi silná. Ale pokud chcete uspět, musíte se odlišit,” dodává M. Fialková. V současnosti jejich firma dokončuje druhou etapu projektu Classic Ursus, který zahrnuje 272 bytů. Krom Crestylu a UDI Group vidí v polském trhu potenciál i další české developerské skupiny – v polském hospitality segmentu působí UBM Development, v kancelářském CPI Property Group i Skanska.

Zdroj: E15, CzechCrunch, Skanska, UBM Development, UDI Group, CPIPG

remspace

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři