E-SHOSPPING = 46 OC

Naši internetoví prodejci dosáhli v roce 2012 stejného obratu jako 46 průměrných „kamenných“ obchodních center. Přes internet se u nás loni prodalo zboží za 43 miliard korun. Z analýzy, kterou zpracovala poradenská společnost Cushman & Wakefield na základě vlastního šetření, údajů Asociace pro elektronickou komerci a z dat Českého statistického úřadu, přitom vyplývá, že posuny v této oblasti jsou značné, ale nikoli tak revoluční, jak se občas prezentuje – za uplynulých deset let se objem internetového prodeje sice mnoha násobně zvýšil, ale celkově na něj připadá stále jen 5 % domácího maloobchodního obratu.

Internetová obchodní ofenzíva je zjevná: mezi lety 2001– 2012 se u nás stavělo v průměru 8 maloobchodních projektů (obchodních center nebo nákupních parků) ročně. K nim ovšem přibývaly každý rok průměrně čtyři „virtuální obchodní domy“ (výpočet jednoho virtuálního domu vychází z porovnání obratu internetových prodejů s obratem průměrného nákupního centra). V posledních letech internetové obchody´těžily ze své cenové atraktivity. „Lidé mají jednak strach utrácet, jednak pro ně mají menší prostor – v posledních letech permanentně rostou jejich obligatorní výdaje, což platí zejména pro oblast bydlení, potraviny a zdraví. Tím se pochopitelně snižují disponibilní příjmy domácností,“ konstatuje Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Gfk. Investiční pesimismus českých domácností se pochopitelně odrazil na poptávce a rovněž naprosto zřetelné preferenci ceny jako výběrového kritéria. „Lidé dnes nakupují nikoli v okamžiku, kdy chtějí, ale až tehdy, kdy považují cenu za atraktivní,“ popisuje T. Drtina změny v nákupním chování české populace.

CZ E-shop obrat

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři