Zdenka Klapalová, ARTN, Frank Knight
Na znění nového stavebního zákona v první řadě oceňujeme snahu o zjednodušení legislativních procesů a nastartování výstavby. Pokrok představuje sjednocené řízení, namísto původně dvou samostatných územních a stavebních řízení. Povedlo se posílit apelační princip v odvolacím řízení o povolení. Nadřazený orgán již tedy neposílá věc k novému projednání, nýbrž přímo upravuje chyby či nepřesnosti a vydává konečné rozhodnutí. Jako významný klad vnímáme také definování plánovacích smluv, které umožňují městům uzavírat s investory dohody o spolupráci. Odpadá tak předchozí právní nejistota. Plusem pro strategické stavby je vznik speciálního Dopravního a energetického stavebního úřadu pro infrastrukturní a energetické projekty státu. Bohužel se nepovedlo se zreformovat a zefektivnit stavební správu ani odstranit systémovou podjatost. Princip jednoho úřadu i jednoho razítka vzal za své, naopak přibylo další razítko, související s environmentálním stanoviskem. To je celkem smutná bilance dosavadní snahy o zjednodušení procesu a snížení počtu razítek. Stanovení lhůt má působit motivačně a urychlit řízení. Až v praxi však zjistíme, zda budou úřady tyto lhůty dodržovat, nebo zda budou žádosti vracet, např. kvůli formálním nedostatkům, aby získaly na projednání více času. Co se zrychlení procesů týče, dá se předpokládat, že díky novému Dopravnímu a energetickému stavebnímu úřadu nastane u velkých infrastrukturních projektů. To je samozřejmě zapotřebí. Žádoucí však je, aby tomu tak bylo u všech projektů. My doufáme, že i v komerčním developmentu může nový stavební zákon pomoci alespoň mírně zrychlit řízení, a to zejména pomocí digitalizace a dílčích zefektivnění procesů. Důležitější pro urychlení je ale personální obsazení a řízení stavebních úřadů včetně jejich metodického vedení, což samotný zákon nevyřeší. Jako velké riziko vidíme již nyní poddimenzované kapacity stavebních úřadů.
Pro celý realitní sektor je klíčová stabilita a předvídatelnost. Oceňujeme jakékoli pozitivní změny, dlouhodobě stabilní legislativní prostředí a pochopitelně i větší flexibilitu a efektivitu celého stavebního řízení.