Tento návrh ovšem nestačil ani vyrůst ze svých legislativních plenek, tj. skutečně ovlivnit praxi výstavby. Koaliční kabinet P. Fialy už při svém vzniku ohlásil záměr tuto verzi základu naší stavební legislativy zásadně změnit, a to i přes značný odpor především hospodářské sféry. Po značně dramatických jednáních a mnoha kategorických deklaracích se ale nakonec podařilo najít všeobecný kompromis – jak ukázaly jednak páteční hlasování poslanců (nikdo nebyl proti), jednak následné reakce odborné veřejnosti. Novela ještě potřebuje schválení Senátem a podpis prezidenta, ale v tomto ohledu se neočekávají problémy. I proto lze očekávat, že toto poslední znění nového stavebního zákona (NSZ) bude výstavbu v České republice regulovat dlouhá léta.
Jak to bude
Zcela jinak, než původní znění NSZ předpokládalo, bude vypadat soustava stavebních úřadů. Plánovaný Nejvyšší stavební úřad ani jemu podřízená soustava krajských úřadů nevzniknou. Stavební úřady také zůstanou dál v obcích – což je podle mnohých zásadní problém, spojení s fenoménem „podjatosti“. Novela NSZ zachovává 694 nynějších stavebních úřadů s možností tento počet snížit podle jejich vytíženosti. Vznikne pouze Dopravní a energetický stavební úřad podřízený ministerstvu dopravy, který bude mít na starosti – nikterak překvapivě – hlavně dopravní a energetické stavby.
Díky novele by se ale stavebníci měli přece jen snáze a rychleji dostat ke stavebnímu povolení – to byl také hlavní motiv vzniku zákona. Umožnit jim to má postup, kdy stavební úřad sám obešle tzv. „dossy“, tedy dotčené orgány státní správy, a získá jejich vyjádření v takzvaném koordinovaném závazném stanovisku. To bude nově zahrnovat i Jednotné environmentální stanovisko (JES) podle zcela nového zákona, který byl poslanci schválen paralelně s novelou NSZ. Na konci by mělo být jen jedno razítko. Stavební úřad by také v případě potřeby mohly vyvolat jednání s dotčenými úřady a stavebníkem. Podstatné je zavedení apelačního principu, takže pokud se někdo proti rozhodnutí stavebního úřadu odvolá, bude muset nadřízený úřad ve věci rozhodnout. Spis se tedy nebude vracet na nižší úroveň.
Velká debata probíhala také kolem zvláštních předpisů pro výstavbu ve velkých městech, jež dosud má jen Praha. Tato možnost zůstala zachována pouze metropoli a NSZ umožňuje jejich vznik pro Brno a Ostravu, naproti tomu Plzni a Liberci tuto šanci NSZ neposkytuje. V tomto ohledu vláda argumentovala snahou sjednotit právní předpisy i tím, že města mohou mít své regulační plány.