Česko a internet

Nedávný průzkum ČSÚ přinesl mimo jiné také zajímavý vhled do chování české populace v oblasti „internetu věcí“ (zkráceně IoT - Internet of Things) - v kontextu běžného života domácností se tak označují spotřebiče a přístroje, které jsou ovladatelné na dálku prostřednictvím internetu a přenosu dat. Jde o jeden z rostoucích trendů 21. století, který se váže k rozvoji chytrých telefonů a dalších technologií, ať už jde o chytré televize, dálkové ovládání světel nebo hlasové asistenty.

Výzkum přinesl zjištění, že internet věcí v roce 2020 využívalo 8,5 % českých domácností, kdy největší podíl zastávají bezpečnostní systémy (5,1 %), zařízení na ovládání energií v domě (3,4 %) a domácí spotřebiče (2,6 %). Předpokládá se, že popularita IoT bude ruku v ruce s procesem digitalizace stoupat. Značný vzestup obliby zaznamenaly chytré televize, jejichž rozmanité funkce aktivně využívá 34 % českých domácností. Oproti roku 2016, kdy chytré televize využívalo 11 % domácností, jde o klíčovou změnu, která může být atraktivní pro marketéry. Naproti tomu hlasové asistenty, jako je Alexa či Siri, používá pouhých 3,5 % Čechů. Překážku pro rozmach této technologie podle závěrů výzkumníků představuje ovládání v angličtině.

Internet – PC - mobil

V současnosti vlastní stolní počítač, notebook či tablet 79 % Čechů. Internet jako takový má 82 % procent populace. Z dat vyplývá, že 98 % lidí mladších 40 let dnes využívá internet, kdežto u věkové skupiny nad 65 let je to jen 41 %. Technologická propast mezi seniory a lidmi v produktivním věku tak i nadále existuje. Podíl mužu a žen je mezi uživateli internetu vyrovnaný. Zajímavým zjištěním je, že 3 % domácností používají pouze internet v mobilu. Toto specifikum se váže k nízkopříjmovým domácnostem především v Ústeckém a Karlovarském kraji.

Právě internet v mobilu zaznamenal v posledních deseti letech díky rozvoji chytrých telefonů doslova boom a představuje pro prodejce nové možnosti, jak ukázat svůj produkt co největšímu množství potenciálních zájemců. V roce 2020 mobilní internet používalo 68 % Čechů, zatímco v roce 2010 to byla pouhá 4 procenta. Není pak překvapením, že internet v mobilu využívá rovných 97 % mladých lidí ve věkové kategorii 16 až 24 let. U seniorů je to jen 16 %, což je pravděpodobně dáno oblibou tlačítkových mobilních telefonů u této věkové kategorie – tyto přístroje mobilním internetem nedisponují.

Z výzkumu vyšlo najevo, že se Česko v používání internetu vyrovná evropskému průměru, který je na 87 %. Na vrcholu evropského žebříčku je Švédsko, kde internet používá až 98 % populace, na chvostu je pak Bulharsko s 68 %. Sociální sítě pak používá 54 % Čechů.

Zdraví a Netflix

I vzhledem k pandemii COVID-19 si Češi oproti loňsku na internetu více vyhledávali informace o zdraví (58 %), větší zájem byl také o telefonování přes internet, zasílání zpráv přes chatovací platformy, jako je např. Messenger (60 %), a sledování pořadů a videí na internetu, např. na YouTube (59 %). Z toho necelých 11 % českých diváků sleduje placené pořady prostřednictvím streamovacích služeb, jako je Netflix či HBO Go.

V celoevropském srovnání se ale Česká republika nachází na samém konci žebříčku. Placené pořady na internetu totiž v zemích EU sleduje průměrně 26 % všech osob ve věku 16 až 74 let. Je tedy zřejmé, že český divák streamovací platformy teprve objevuje a opatrně si je oťukává.

Češi v celoevropském srovnání zaostávají i v oblasti elektronického zdravotnictví. Online se ke svému lékaři objednává jen 10 % Čechů. Ve Finsku se přitom tímto způsobem objednává 44 % populace.

Internetový shopping ve flóru

Co ale letos zažilo skokový nárůst, je online nakupování. V roce 2019 na internetu provedlo nákup 3,4 milionů osob, zatímco v letošním roce, poznamenaném karanténami a lockdowny, si na internetu něco koupilo 4,7 milionů osob. Pandemie COVID-19 tak bezpochyby pozměnila nákupní návyky české populace. Nejčastějšími položkami v online košíku je u nás  letos oblečení a obuv (30 %), kosmetika (14 %), jídlo z restaurace (13 %) a stejný procentuální podíl měly i potraviny, drogerie a sportovní potřeby.

Ženy pak více nakupují právě oblečení, kosmetiku, drogerii, potraviny a léky, zatímco muži vedou v nákupech sportovních potřeb, elektroniky, softwaru a aplikací. „Nositelnou elektroniku“, tedy chytré hodinky, náramky či sluchátka, používá v roce 2020 třetina osob bez ohledu na pohlaví. I tomuto segmentu se tak marketérům do budoucna vyplatí věnovat pozornost.

I letos jsme pro vás připravili náš Advent, tentokrát pod názvem „Perspektivy ekonomiky, výstavby a realitního trhu aneb Jaký bude rok 2021?“ Toto tradiční diskusní setkání časopisu Stavební fórum proběhne ve středu dopoledne 9. prosince v hotelu Vienna House Andel´s – kde se ovšem tentokrát sejdou jen aktivní účastníci, všichni ostatní budou jeho průběh sledovat u svých počítačů online. Program je rozdělen na dvě části. V prvním panelu, který bude moderovat Eduard Forejt (Passerinvest), se bude především bilancovat a prognózovat – řeč bude o ekonomickém vývoji doma i ve světě, stavu českého realitního trhu a výstavbě v Praze, když stranou nezůstane ani pandemie a její dopady na život měst. Druhý panel, kterým bude auditorium provázet Tomáš Kadeřábek (Asociace developerů), se bude zabývat výstavbou, konkrétně vztahy mezi stavebníkem a obcí včetně problematiky daní či plánovacích smluv. V panelech budou zastoupeny všechny sféry hospodářského a realitního života – za development to budou L. Anderle (Sekyra Group) a P. Urbánek (Pražská developerská společnost), za bankovní sektor D. Navrátil (ČS), veřejný sektor budou reprezentovat L. Tittl (IPR) a L. Burgerová (MČ Praha 7). Na adventní akci vystoupí i advokát T. Běhounek (AK bnt attorneys-at-law), architekt M. Šourek (MS architekti) a O. Zabloudil z poradenské společnosti Deloitte. Akce se koná pod záštitou IPR Praha.

V den akce v 8:00 zašleme všem účastníkům odkaz pro připojení (doporučujeme připojit se s časovým předstihem).

Více informací a přihlášku najdete na https://www.stavebni-forum.cz/cs/diskusnisetkani/perspektivy-ekonomiky-vystavby-a-realitniho-trhu-aneb-jaky-bude-rok-2021/

Markéta Holá

Exkluzivní partner

Hlavní partneři

Partneři